Pääkirjoitus

Miljoonia jaossa; kuinka otat oman osasi?

  • Epari

Seinäjoen supertapahtumakesään ja asuntomessuihin on aikaa enää vajaat viisi kuukautta. Valmistautuminen messuihin ei kosketa vain pientä aluetta Kyrkösjärven rannalla, 35 kotiaan rakentavaa perhettä tai rakennusfirmoja.

Asuntomessut ovat tapahtuma, joka vaikuttaa meihin kaikkiin ja koko kaupunkiin. Sen vuoksi meidän pitääkin olla nyt hereillä ja miettiä, miten voimme saada parhaan mahdollisen taloudellisen ja mielikuvallisen hyödyn omalle kaupungillemme ja koko lähialueelle?

Miksi asuntomessuilla on niin suuri merkitys? Ne kestävät viisi viikkoa ja ovat Suomen suurin tapahtuma. Messuilla vierailee keskimäärin 120 000 - 200 00 henkeä. He käyttävät ruoka-, matkailu-, majoitus- ja huoltoasemapalveluja sekä piipahtavat kaupungin kaupoissa ja putiikeissa. Esimerkiksi Kokkolan asuntomessuilla vuonna 2011 vieraili 127 000 messukävijää.He käyttivät yhteensä 15 miljoonaa euroa. Näistä kymmenen miljoonaa jäi kaupungin yrittäjille ja viisi asuntomessuorganisaatiolle.Tulos oli näin hyvä, koska kaupunki ja sen yrittäjät panostivat markkinointiin. Raporttien mukaan tehdyillä panostuksilla todellakin on väliä. Ne kaupungit, joissa markkinointiin ei satsattu, saivat selkeästi huonomman tuloksen. Tätä mahdollisuutta ei kannata missata.

Jos kaikki ovat mukana, pystymme olemaan kiinnostavampia ja vetovoimaisempia sekä tekemään näyttävämpiä markkinointikampanjoita ja toimenpiteitä saadaksemme messuvieraat käyttämään kaupunkimme palveluita.

Jokaisen yrittäjän ja kiinteistönomistajan kaupungissa kannattaa herätä viimeistään nyt, jos ei ole havahtunut jo aikaisemmin. Kaupungissa on useita toimijoita, jotka miettivät sitä, kuinka kävijät saadaan messualueen lisäksi vierailemaa keskustassa. Tähän yhteistyöhön kannattaa ottaa osaa.

Myös sitä kannattaa miettiä, miten saamme keskustan näyttämään mahdollisimman hyvältä? Tässä iso rooli on kaupungilla, mutta lisäksi jokainen voi huolehtia tonttinsa, näyteikkunansa ja kiinteistönsä kuntoon. Entä oletteko miettineet kuka palvelee asiakkaita? Messut ovat auki joka päivä kello kuuteen saakka. Tämän jälkeen monet haluaisivat vierailla paikkakunnan liikkeissä. Valitettavasti ne menevät yleensä kiinni kuudelta, elleivät jo aikaisemminkin. Entä missä palveluita suositellaan ja kuka niitä suosittelee? Kuinka asiakkaat löytävät vieraassa kaupungissa oikeaan paikkaan? Löydymmekö me verkosta, mobiilista ja kartoista?

Ei päästetä väkimassaa ohi, vaan tarjoillaan Seinäjoki niin upeana kuin mahdollista. Mietitään, millaisena kaupunkina haluamme näyttäytyä ja tehdään siitä totta.

Laura Syväoja

päätoimittaja

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka