Kolumni: Kaksoisraide on vaali- piirin tärkein hanke

Sain osallistua kolme viikkoa sitten Päärata-tapahtumaan, jonka olivat järjestäneet useat maakuntaliitot pääradan varrelta. Matkustimme junalla Helsingistä Tampereelle. Tilaisuuteen osallistui runsas joukko alueiden kansanedustajia, virkamiehiä ja mediaa. Tilaisuuden pääteemana oli otsikolla: ilman Päärataa Suomi pysähtyy.

Päärata on Suomen selkäranka, jonka alueella asuu puolet suomalaisista. Alueella syntyy 66% Suomen BKT:stä. Päärata mahdollistaa tuhansien työmatkat ja investointien jälkeen työssäkäyntialueet laajenevat ennestään. Pääradaksi kutsuttu ratayhteys kulkee Helsingistä Tampereen, Seinäjoen ja Oulun kautta Tornioon saakka yhdistyen Ruotsin rataverkkoon.

On tärkeää muistaa, että pääradalla on henkilöliikenteen lisäksi vilkas tavaraliikenne. Olen itsekin ajanut vuosien varrella lukuisia tavarajunia lähinnä öiseen aikaan Seinäjoelta jopa Pasilaan saakka. Tavaraliikenteen yhtenä pullokaulana on väli Seinäjoelta Tampereelle. Pisimpään junamatka on kestänyt n. 180 km matkalla yli neljä tuntia, kun tavarajuna on joutunut odottamaan vuoroaan kiireellisemmän liikenteen ohittamista. Metsäteollisuuden kuljetukset ovat lisääntyneet ja näin ollen raiteet ruuhkautuvat lisää. Työllisyyden kannalta on ehdottomasti tärkeää, että tehtaiden kuljetukset satamiin toimivat moitteettomasti.

Sain osallistua ministeri Bernerin kolmeen työryhmään kahden vuoden ajan. Ensimmäisen työryhmän tehtävänä oli tehdä ohjelma, jonka tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt v. 2030 mennessä. Tavoite on haasteellinen, mutta yhdeksi tärkeimmistä toimenpiteistä nostimme joukkoliikenteen lisäämisen. Jotta tähän tavoitteeseen päästään se vaatii mittavia investointeja raideliikenteeseen tulevina vuosina.

Seuraava eduskunta on paljon vartijana, sillä eduskuntavaalien jälkeen asetetaan uusi parlamentaarinen työryhmä ryhtyy valmistelemaan valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmää eduskunnalle. Voin todeta, että on äärimmäisen tärkeää kuka jatkossa meidän alueelta valitaan valtiovarainvaliokunnan liikennejaostoon ja sen kautta parlamentaariseen työryhmään. Tärkeää on myös kuka jatkossa toimii liikenneministerinä ja valtiovarainministerinä. Pääratahankkeen osalta olen tosi iloinen, että sen tärkeys koko matkalle on ymmärretty myös Pirkanmaalla, Hämeessä ja Uudellamaalla.

>>>>>>> Stashed changes