Kolumni: Kuuma linja saa soida

Back to school! Herätyskellot on viritetty ja viittä vaille kahdeksan arvotaan, missä se sadetakki taas olikaan.

Iltaisin varmistellaan onko tullut läksyjä, onko ne muistettu tehdä ja montako kirjaa tuli päällystettäväksi (liikaa!).

Opintietä käyvät lapset, mutta koulunkäynti vaikuttaa koko perheeseen. Me vanhemmat pohdimme, onko koulussa kavereita, sujuuko oppiminen ja ymmärtääkö opettaja juuri meidän murustamme.

Lapselta ei näitä kannata kysyä, koska “oli ihan ookoo, miksi sä aina kyselet”. On siis kullanarvoista, että kodin ja koulun yhteistyö toimii.

Minulla alkoi kymmenes lukuvuosi vanhempana. Yksi parhaita muistojani on opettajasta, joka soitti kertoakseen, että koululaisemme oli ollut jo pitkään koulussa vaisu eikä viitannut. Opettajaa mietitytti, onkohan hänellä kaikki kunnossa.

Koulu tai päiväkoti on kodin lisäksi paras mahdollinen paikka huomata lapsen hätä. Jotkut haasteet tulevat esiin paremmin ryhmässä kuin kotona, jotkut vain omaan ikätasoon verratessa.

Sitten ovat kotona versovat ongelmat. Niitä ei näe kukaan, jos ei koulu sitä tee.

On silti selvää, ettei jokainen opettaja voi huomata jokaisen lapsen tilanteita. Opeilla on tunnetusti supervoimia, mutta silti yhä useampi opettaja on väsynyt. Opettajien ammattijärjestön OAJ:n mukaan jopa 40% peruskoulun opettajista harkitsee alanvaihtoa.

Tiesithän, että 2020-luvun koulu on paljon muutakin kuin opettajat? Vakituisia henkilökunnan jäseniä ovat luokka-avustajat, kuraattorit, terveydenhoitajat, koululääkärit ja -psykologit, joiden kaikkien työpanosta opettajat kyselytutkimuksissa kaipaavat alati lisää.

Joihinkin kouluihin on palkattu myös uusia ammattilaisia; kouluvalmentajia tai kohtaajia, tehtävänä oppilaiden kohtaaminen ja kuunteleminen.

Oikein! Opettajien tehtävä on ensisijaisesti opettaa, ja silti koulussa on tärkeää myös parantaa, huoltaa, hoivata ja kasvattaa. Koulu on lapsen elämän tärkein yhteisö, jossa yhteiskunnan on mahdollista nähdä ja kohdata jokainen lapsi. Siihen on vain panostettava.

Toivottavasti kodin ja koulun välinen kuuma linja jatkossakin hälyttää, jos lapsi on alakuloinen.

Yhtä tärkeä olisi sekin kuuman linjan tiedotus, jossa opettaja kertoisi lapsen olleen ihanan hyväntuulinen. Siitä tietäisi, että opettajallakin oli hyvä päivä.

Henna Helmi Heinonen MLL Seinäjoen puheenjohtaja, psykologi ja kirjailija