Kolumni: Mieti, voisiko pyörä olla ensin

Etelä-Pohjanmaalla on eniten autoja asukaslukuun nähden maassamme. Joka paikkaan mennään omalla autolla. Toki pitkät etäisyydet sitä vaativatkin, mutta usein myös lyhyet matkat hurautetaan yksityisautolla. Kuntosalin eteen, pururadan ääreen ja ratsastustallille kerääntyy autojen armeija hyvistä pyöräilysäistä huolimatta.

Seinäjoen kaukaisemmista kaupunginosista on liki mahdoton pyöräillä turvallisesti ytimeen. Ei ole pyöräteitä. Pyöräily rekkaliikenteen seassa Ylistarosta Seinäjoelle valtatien vartta on reissu, josta selvittyään saa joka kerta vetää ristin peräseinään.

Kaupungilla kevyen liikenteen väylistä ei ole puutetta, ei ainakaan näin syrjäkylältä tulevan silmään. Silti lapsia kuskataan autoilla kouluun ja harrastuksiin. Kyse on muna ennen kanaa -dilemmasta. Lasta ei uskalla päästää ankaran autoliikenteen sekaan, vaan perille ajetaan autolla ja tullaan samalla kasvattaneeksi ongelmaa. On myös tilanteita, jolloin auto on hyvä valinta. Varusteiden kuskaus, kehnot kelit, kiireinen aikataulu tai pitkät välimatkat – aina ei voi polkea.

Yritetään silti tehdä Seinäjoesta entistä parempi pyöräilykaupunki. Pitäisikö ennakkoluulottomasti kokeilla polkea töihin? Työpaikoilla tulisi olla pukutilat ja suihkut työmatkapyöräilijöille. Voisiko lapsen ”kuskata” harrastukseen yhdessä fillaroiden? Pitää myös vaatia yhdyskuntasuunnittelulta pyöräilymahdollisuuksia. Kauempaakin voi pyöräillä, kun olisi turvallinen reitti.

Pyöräily ensin -periaate on jo käytössä monessa isossa kaupungissa. Esimerkkinä Kööpenhaminan vihreä aalto, joka sallii ruuhkaisen kaupungin läpi pyöräilyn sujuvasti, kun liikennevalot on rytmitetty pyörän vauhtiin. Päättäjiksi tarvitaan audimiesten sijaan pyöräilijöitä. Laittakaa niihin vaalimainoksiinne pyöräilykuvia, niin äänestän!

Jaa miksi pitäisi pyöräillä, kun autotkin on keksitty? No vaikkapa siksi, että maantieliikenne tuottaa liki 15 prosenttia kaikista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Myös siksi, että pyöräily kasvattaa kuntoa ja säästää veronmaksajien rahaa, kun väki pysyy liikunnan ansiosta terveenä. Ellei sitten jää auton alle.

Kirsi Haapamatti

Vapaa kirjoittaja