Kolumni: Millä ajamme 2040?

Meillä autoilijoilla tuntuu joskus olevan vahvoja mielipiteitä niin omista kuin toistenkin autoilijoiden menopeleistä. Yksi tykkää saksalaisista, toinen jenkeistä, kolmas japanilaisista, neljäs ranskalaisista ja niin edelleen.

Mielipiteet jakautuvat myös käyttövoimasta ja varsinkin niiden tulevaisuudesta puhuttaessa. Kuka vannoo vanhan uskollisen dieselinsä nimeen, kuka on jo siirtynyt täyssähköautoon ja kehuu sen näppäryyttä ja vähäistä huollon tarvetta, kuka vielä empii eri vaihtoehtojen välillä.

Katsotaanpa tilastoja. Kuusi vuotta sitten, vuonna 2014, Suomessa oli 1 939 980 bensiinikäyttöistä henkilöautoa, vuonna 2019 taas 1 916 849. Vähennystä siis noin 23 000 kpl. Vastaavasti vuonna 2014 dieselkäyttöisiä henkilöautoja oli 650 304, vuonna 2019 luku oli 760 330. Lisäystä aika tarkkaan 110 000 kpl, lähes 17 %. Täyssähköautoja oli vuonna 2014 maassamme vaivaiset 360 kpl, viisi vuotta myöhemmin jo 4661 kpl eli 4300 kpl enemmän. Prosenteissa kasvua lähes 1200 %.

Ladattavia hybridejä oli vuonna 2014 566 kpl, vuonna 2019 jo 24 704 kpl eli huikeat 4200 prosenttia enemmän. Kaasukäyttöisiä (maa- tai biokaasu) henkilöautoja oli vuonna 2014 1252 kpl, vuonna 2019 jo 9378 kpl. Kasvua siis yli 8100 kpl tai noin 650 prosenttia. Bensiinistä etanolikäyttöisiksi muutettuja henkilöautoja oli vuonna 2014 3307 kpl, vuonna 2019 4302 kpl eli kasvua aika tarkkaan 1000 kpl tai noin 30 prosenttia.

Mitä näistä luvuista sitten voidaan päätellä tai ennustaa? Itse lähtisin ennustamaan sähkökäyttöisten (täyssähkö tai ladattavien hybridien) osuuden merkittävää kasvua. Niiden osuus bensa- ja dieselkäyttöisten määrään suhteutettuna on toistaiseksi mitätön (noin 1,1 %), mutta kasvuluvut varsinkin uusissa autoissa ovat vakuuttavat, niin meillä kuin muuallakin. Jos minä saisin päättää, tukisin edelleen henkilöautokannan siirtymistä polttomoottoreista sähköön ja jättäisin dieselin lähes kokonaan raskaan kaluston ja erilaisten työkoneiden polttoaineeksi. Maatalouden sivuvirroista tuotettavan biokaasun käyttäisin maatilojen lämmitykseen ja maatalouskoneiden käyttövoimana.

Mutta onneksi minun tai kenenkään muunkaan suomalaisen ei tarvitse päättää näitä asioita. Me näet olemme automarkkinana sen verran mitätön, että maailman suuret autovalmistajat kyllä päättävät nämä asiat meidänkin puolestamme. Ehkä hyvä niin?

Pertti Kinnunen

Toimitusjohtaja

Etelä-Pohjanmaan kauppakamari