Kolumni: Pyörä ja juna

Olen pyöräillyt Seinäjoella työmatkani yli 30 vuoden ajan. Siis tarttunut ensisijaisesti pyörän sarviin, jos työ ei ole pakottanut ottamaan autoa. Viime vuosina auto on jäänyt pihaan myös Tampereelle ja Helsinkiin suuntautuneilla matkoilla, jotka taittuvat junan kyydissä.

Syyt pyörän ja junan valintaan ovat puhtaan itsekkäitä. Jokapäiväinen pyöräily tuo hyvän olon, matkanteko sujuu kaupunkialueella nopeammin ja parkkipaikka löytyy aina. Junassa istuminen voittaa elämyksenä syyspimeällä ajamisen Jalasjärven ja Parkanon välillä.

Jokainen vuosi tuo Seinäjoelle paremmat olosuhteet pyöräilylle ja junamatkoille. Pyöräilyä ja junamatkustamista halutaan edistää.

Seinäjoen pyöräilykulttuuri on vielä kehittymätöntä. Erityisesti se on sitä keskustassa, jossa puutteellinen pyöräreitistö hämmentää niin pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Kun pyörätietä ei ole, niin pyörien paikka ei ole jalkakäytävällä vaan autojen kanssa samalla kaistalla. Autojen ja pyörien yhteiseloon emme Seinäjoella kuitenkaan ole tottuneet vaan aikuisetkin pyöräilijät siirtyvät tottuneesti ja laittomasti jalkakäytävän puolelle.

Yksi kevyen liikenteen lähitulevaisuuden investointi tulee olennaisesti lisäämään pyöräilijöiden määrää keskustassa. Kun vuosikymmeniä odotettu radan alitus Pohjan kaupunginosaan toteutuu, tulevat niin Pohjan kuin Hyllykallion suunnasta pyöräilijät suoraan keskustan sydämeen. Viimeistään silloin pyöräilykulttuuri valtaa Seinäjoen.

Junamatkustamisen haasteet ovat radan riittämättömässä kapasiteetissa. Junamatkojen nopeutta ja määrää voitaisiin lisätä kysynnän mukaisesti, jos Seinäjoelta etelään suuntautuva rataan tehtäisiin tarvittavat investoinnit.

Pyöräily ja junan käyttö ovat kaiken muun mukavan lisäksi myös ilmastoteko ja fiksu valinta kukkarolle. Meillä Seinäjoella on kaikki mahdollisuudet tehdä hyviä liikkumisen valintoja.

Erkki Välimäki

Elinvoimajohtaja Seinäjoki