Kolumni: Yrittäjät samalla viivalla

Seinäjoki saa uuden kaupunginjohtajan syksyllä. Viime viikon Eparissa asiaa käsiteltiin ja Hautamäen Tero esitti hienon toivelistan uuden ”citybossin” ominaisuuksista. Vaikka olen Teron toivelistasta samaa mieltä, ei minulla ole ihan niin laajaa toivelistaa. Yhtä asiaa toivon uuden kaupunginjohtajan edustavan. Toivon, että hän on vähintään yhtä yrittäjämyönteinen kuin Seinäjoen nykyinen, kohta eläköityvä kaupunginjohtaja.

Seinäjoen kaupungilla on kunnianhimoiset tavoitteet kaupungin kehittämiseksi ja niin pitää ollakin. Nykyisten talousennusteiden valossa kuitenkin täytyy kaikki keinot punnita tarkkaan. Kaupungilla täytyy olla keskusta ja siellä täytyy olla elämää. Se tarkoittaa, että keskustassa täytyy olla kaiken muotoiselle asumiselle mahdollisuus.

Asukkaille tulee olla palveluita, joita tarjoavat yritykset. Näin ollen yrityksillä pitää myös olla toimintaedellytykset. Asukkaiden keskustaan sijoittumiseen on ratkaisuna rakentaminen.

Muita kuin asukkaita keskustaan on vaikea saada, ellei keskustassa tapahdu mitään. Pajuluomalla asuva ei lähde ruokakauppaan keskustaan. Siksi keskustassakin täytyy olla tapahtumia, jotka houkuttelevat ihmisiä sinne.

Ideapark on nyt ollut Seinäjoella kolme ja puoli kuukautta. Osa pitää Ideaparkia huonona asiana ja osa taas hyvänä. Ideaparkissa toimivat yrittäjät ovat yrittäjiä siinä missä muutkin. Seinäjoki tarvitsee yrittäjyyttä nyt ja jatkossakin. Se minne päin Seinäjokea yrittäjä sijoittaa toimintansa ei pitäisi olla millään tavalla merkityksellistä.

Seinäjoen ja sen tärkeimmän voimavaran eli asukkaiden (joita myös yrittäjät ja heidän työntekijänsä ovat) kannalta on tärkeää, että kaikki yritykset menestyvät. Kun Ideaparkissa toimiva yrittäjä menestyy, hänellä ja hänen työntekijöillään on varaa käydä asioimassa keskustan liikkeissä ja päinvastoin.

Kaupunki elää sitä samaa kaupallista murrosta, jota eletään koko valtakunnassa. Ihmiset asioivat kauppakeskuksissa, koska se on tehty houkuttelevaksi. Tässä murroksessa kaikkien yrittäjien täytyy sopeutua kuluttajan uudenlaiseen käyttäytymiseen. Kuluttajan käyttäytymistä voi ohjata, mutta se vaatii työtä. Ja ennen kaikkea yhteistyötä. Vastakkainasettelu keskustan ja liikekeskuksen yrittäjien välillä ei hyödytä ketään.