Lukijoilta: Kauppakassi-palvelun käyttäjät ovat eriarvoisessa asemassa

Olen useamman vuoden ajan seurannut sivusta Seinäjoen ikäihmisten kauppakassipalvelun toimintaa, koska äitini on palvelun käyttäjä. Palvelu on järjestetty K-supermarketin kautta. Tämä tuo tiettyjä haasteita palvelun toteutumisessa tasapuolisesti kaikille ikäihmisille.

Kyseinen kauppa mainostaa Postiset-lehden välissä olevalla tarjouslehdellä. Lehden jakelussa on ollut ongelmia. En tiedä, johtuuko tämä siitä, että äitini asunto sijaitsee talossa, jossa toimii myös palvelutalo. Äitini on useaan otteeseen reklamoinut Postia puutteellisesta jakelusta. Nyt kun Postiset-lehti on alkanut lopulta tulla, niin sieltä puuttuu K-supermarketin tarjouslehti.

Posti oli kehottanut äitiäni olemaan yhteydessä kauppiaaseen ja kysymään, miksi tarjouslehteä ei jaeta joka talouteen. Kaupasta oli kerrottu, että kauppias on tehnyt päätöksen rajata tarjouslehden jakelun tietyille alueille, ja päätös on voimassa vuoden. Kauppiaan tekemä päätös asettaa ikäihmiset eriarvoiseen asemaan. Ne ikäihmiset, jotka eivät asu kauppiaan määrittelemällä alueella, jäävät ilman tarjouslehteä ja kuitenkin heidän on ostettava ruokansa kaupungin päättämästä kaupasta.

Onko kaupungin mahdollista tehdä sopimus isomman marketin, esimerkiksi Päivölän Citymarket, kanssa, jolloin mainokset, parempi valikoima ja ison kaupan tarjoukset olisivat myös pienituloisten ikäihmisten ulottuvilla? Isommilla kaupoilla on myös varaa mainostaa esimerkiksi Ilkka- Pohjalaisessa, joka sentään jaetaan tilaajalle riippumatta missä päin kaupunkia hän asuu. Olettaisin, että kaupungilla on palvelun ostajana mahdollisuus vaikuttaa siihen, että palvelun tuottaja kohtelee ikäihmisiä tasapuolisesti?

Tuija Haapamäki