Lukijoilta: Monta vaaraa edessä

Ei ole koskaan turhaa puhua valppaudesta liikenteessä ja etenkin nyt taas koulujen alkaessa ajattelin, että on hyvä muistuttaa autoilijoita pienistä ihmisistä autojen keskellä. Nämä pienet innokkaat ihmiset omine ajatuksineen eivät aina välttämättä muista keskittyä siellä vilkkaassakaan liikenteessä, vaikka kuinka muistutetaan katsomaan oikealle ja vasemmalle. Tästä syystä meidän aikuisten rattien takana on syytä ottaa taas isompaa vastuuta siitä, että me huomioimme koululaisten yllättäviäkin liikkeitä.

Parhaiten näitä yllättäviä tilanteita liikenteessä voidaan estää ajonopeuksia tiputtamalla ja onkin hyvä muistaa, että koulujen läheisyydessä pitäisi yleensä olla 40 kilometrin tai jopa 30 kilometrin tuntinopeus. Näistä alemmista nopeusrajoituksesta on koko 2000-luvun ajan myös liikenneministeriö ja tiehallinto linjannut liittyen taajamien nopeusrajoitusten suunnitteluun.

Valitettavasti Seinäjoellakaan ihan joka koulun kohdalla ei näin ole ainakaan vielä viime vuosina ollut, vaikka koulut sijaitsisivat vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla. Toivoisinkin, että ohjeistus otettaisiin nyt huomioon laajasti ja nopeusrajoituksia tarkastettaisiin koulujen, päiväkotien sekä erilaisten palvelutalojen läheisyydessä.

Liikenneturvallisuutta voidaan parantaa myös joukkoliikennettä kehittämällä sekä pyöräteiden suunnittelulla, jolloin yksityisautoilu saadaan vähennettyä. Seinäjoella joukkoliikennettä on viime vuosina onneksi lisätty ja tehostettu, mutta parannettavaakin on. Seinäjoki voisi edelleen miettiä myös Mikkelin mallia, jossa joukkoliikenteen käyttö on noussut ihan uudelle tasolle tarjoamalla ilmaiset matkat alaikäisille. Myös pyöräilyreittien suunnittelu Seinäjoella on ollut menossa hyvään suuntaan, mutta monet pääväylien pyöräkaistat kaipaavat vielä kipeästi parantamista.

Seinäjoella odotamme edelleen myös nykyisen valtuuston alussa 2017 ryhmien välisissä neuvotteluissa sovittua kokeilua pyöräkaistoista Ruukintielle. Kunnolliset pyöräilykaistat parantaisivat sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden turvallisuutta ja vähentäisivät autoilijoiden ylinopeuksia vilkkaalla väylällä, jossa nopeudet edelleen nousevat liian monella todella kovaksi.

Pienillä koululaisilla ja muillakin kevyenliikenteen käyttäjällä on laulun sanoin monta vaaraa edessä, joten turvataan liikkuminen kaikille höllentämällä taas reilusti kaasujalkaa ja kehitetään liikenneturvallisuutta jatkossakin.

Tuomas Ojajärvi (vihr.)

Seinäjoki