Pääkirjoitus: Matkailijan onni voi löytyä läheltä

Palasin kesälomalta sorvin ääreen viime viikolla. Etätöiden ansiosta sain mukavan pehmeän laskun arkeen, sillä kotimaan kesämatkailubuumista huolimatta onnistuimme vuokraamaan mökin Lappajärveltä.

Pystytin kotikonttorin ikkunan ääreen. Sopivan paikan tullen lepuutin silmiä ja mieltä katsellessa aaltojen liplatusta. Työpäivän jälkeen oli helppo vaihtaa vapaalle.

Mökki sijaitsi Kivitipun alueella Nykälänniemessä. Edellisen kerran lomailimme alueella pari vuotta sitten. Reissun jälkeen harmittelin pääkirjoituksessa, miten huonossa kunnossa monet hotellin ympäristössä olevat asiat olivat. Paikka oli kaunis ja kesä kauneimmillaan, mutta matkailijoita ei näkynyt. Tuntui, ettei heidän saapumistaan edes toivottu.

Nyt oli toinen ääni kellossa. Alue oli muuttunut niin paljon edukseen, että on pakko päivittää tilanne. Kaikkea emme muutamassa päivässä varmasti edes huomanneet, mutta ainakin ränsistyneet meteoriittipolun opastekyltit oli vaihdettu uusiin, rantalentiskenttä oli kaivettu esiin rikkaruohojen alta ja tenniskenttä oli pelikunnossa. Pihakuntosali hohti uutuuttaan. Aiemmin niin hiljaisella golfkentällä pelaajia oli ruuhkaksi asti. Matkailuautoja tuli ja meni.

Positiivinen yllätys oli sub-lautojen ja sähkömaastopyörien vuokrauspalvelu. Niiden ansiosta lomailija pääsi tutustumaan Euroopan suurimpaan kraaterijärveen ja sen ympäristöön aivan uudella tavalla. Liikunnan jälkeen oli mukava istahtaa kuuntelemaan rantalavalla soitettua livemusaa. Moni muu näytti ajattelevan samalla tavalla. Väki piti ravintolan työntekijät kiireisinä.

Kotimaanmatkailu sai ainutlaatuista potkua, kun koronaepidemia esti ulkomaanreissut. Matkailijat täyttivät rannikon pikkukunnat, Saimaan rannat ja ruuhkauttivat Lapin. Mökit, veneet ja asuntovaunut vietiin käsistä. Moni yrittäjä on saanut myydä eioota. Ei ihme, sillä 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan teettämän kyselytutkimuksen mukaan 67 prosenttia vastaajista kertoo matkustavansa tänä kesänä kotimaassa. Ihmisillä näyttää olevan halua ja rahaa tukea paikallista yrittäjyyttä.

Näin kävi myös meille. Kun tarjolla on itselle sopivia palveluja, niistä maksaa mielellään. Vaikka touhusimme pihtailematta koko viikon, reissu tuli silti monta kertaa edullisemmaksi kuin suunniteltu matka Ranskan Disneylandiin. Jos tekemistä ja kokemista ei mökkialueella olisi ollut, eurot olisivat jääneet omaan taskuun.

Ei voi muuta kuin toivoa, että koronakesästä tulee matkailualan yrityksille niin kannattava, että bisnes kasvaa ja kehittyy. Nyt on hyvä mahdollisuus osoittaa, ettei kotimaanmatkailun tarvitse tulevaisuudessakaan olla kakkosvaihtoehto.

Oli lomaa tai ei, nyt nautitaan. Vielä on kesää jäljellä!

Virpi Kupiainen-Ämmälä