Pääkirjoitus: Pistätkö vaatteisiin vuodessa 700 euroa?

Lauantaina on maailmanlaajuinen siivouspäivä. Silloin jokainen voi järjestää oman kirpputorinsa melkein missä tahansa. Näin kannustetaan kierrättämään ja samalla luomaan yhteisöllisyyttä.

Moni voi onnitella itseään siitä, ettei kärsi pienintäkään pulaa myytävän roinan suhteen. Varsinkin vaatekirppareita voisi olla vaikka joka pihassa, niin paljon vähän käytettyjä rätei ja lumpui useimmilta löytyy. Eikä loppua näy, ainakaan jos on uskominen Kaupan liiton tuoretta selvitystä. Sen mukaan vaatteiden kulutus Suomessa kasvaa kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2023 asti.

Keskimääräinen suomalainen kuluttaa vuodessa vaatteisiin noin 720 euroa. Se ei ole paljon jos vertaa norjalaisiin, jotka törsäävät kuteisiin eniten maailmassa, noin 1260 euroa vuodessa.

Kenkiin suomalaisilta menee noin 130 euroa vuodessa. Alaraajoihin eniten satsaavat itävaltalaiset kylvävät kuitenkin jalkine-euroja yli puolet enemmän.

Jännä ilmiö näyttäisi olevan se, että suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä – myös urheilumuotia – paljon marketeista, jotka ovat lisänneet vetovoimaansa vaatemarkkinoilla viime vuoteen verrattuna. Esimerkiksi kuluttamisessaan aina tietoiset yli viisikymppiset naiset ostavat Kaupan liiton mukaan eniten urheilumuotia Intersport-ketjun liikkeistä, mutta heti perässä tulevat marketit.

Tuossa mainitussa ikäryhmässä pikamuodin sijaan urheilullinen pukeutuminen näyttäisi voimistuvan entisestään niin naisten kuin miesten parissa. Tämä kuulemma perustuu siihen, että vanheneva väestö hakee asusteisiin myös käytännöllistä toimivuutta ja mukavuutta.

Osui ja upposi. Kuulun juurikin noihin kurjiin, jotka päivä päivältä kasvavat yhä vanhemmiksi. Kun pääsen töistä, vaihdan jalkaan kolmen raidan ferrarit ja niskaan t-paidan – mikä ei todellakaan tarkoita, että olisin lähdössä juoksemaan. Siirryn vain päivän arkiosuuteen asianmukaisen joustavasti puettuna.

Loppuun saakka käytettävissä verkkareissani en ole myöskään vauhdittamassa globaalia vaatebisnestä, jonka kulutus näyttää siirtyvän enenevästi pois länsimaista kohti Kiinaa ja varsinkin Intiaa, missä vaatteiden ostaminen kasvaa lähivuosina yli 70 prosenttia. Ollapa vaateketjun nettipaketteja riksalla toimittava lähetti 2020-luvun Bombayssa. Huhhuh...

Seuraavalta aukeamalta kannattaa lukaista vinkki, joka helpottaa elämääsi kun olet seuraavan kerran lähdössä vaateostoksille Seinäjoen keskustaan.