Pääkirjoitus: Tapaatko tuskastua ruuanhakumatkoilla?

Jos kauppaan haluat mennä nyt ja onhan se mentävä. Juhannus on ovella, kaikkea on haettava tavallista enemmän, todennäköisesti vieläpä kiireen kanssa.

Siksi moni yrittää tehdä ostoksensa tutussa ruokakaupassa. Muuten voi käydä kuten minulle sunnuntaina, kun ajauduin muualle kuin omaan vakiokauppaan. Vierailla kulmilla yritin kovasti, mutta niin vain eksyin ostoslistani kanssa hetkittäin pahasti.

Siinä pakastealtailla pyöriessäni törmäsin vanhaan kaveriin, joka lohtua tuoden koki samaa ahdistusta.

Aloimme pohtia, miksi ne tututkin kaupat niin tiuhaan tuntuvat vaihtavan tavaroiden sijainteja. Se tunne, kun ohjaat kärryjä tietämällesi hyllylle ja huomaat, että käytävittäin tavaraa on juuri vaihtanut paikkaa...

If you can’t find it, you can’t buy it. Kauppakokemuksen ehkä tärkein osatekijä on tyydytys siitä, että pienellä vaivalla löydät mitä etsit.

Englannissa tehdyn selvityksen mukaan tavaroiden siirtely myymälässä on yli 50-vuotiailla merkittävin kauppastressin aiheuttaja. Moni vastanneista oli myös sitä mieltä, ettei muutoksia ole tehty hänen etunsa vuoksi. Sen sijaan useat jopa epäilivät, että taustalla on juoni, jolla asiakasta ohjataan viettämään pidemmän aikaa kaupassa ja tekemään enemmän heräteostoksia – siis kuluttamaan enemmän rahaa.

On totta, että asiakas haluaa ruokakaupasta ulos verraten nopeasti, eikä se välttämättä ole kauppiaan etu. Tuskin yksikään kauppias silti vaihtaa tuotteiden sijaintia pelkästään siksi, että ärtynyt asiakas pyörisi liikkeessä pidempään. Ehkä perimmäinen tavoite on kaikkia osapuolia paremmin palveleva logistiikka. Samalla voidaan tavoitella sitä, että myymälä aika ajoin näyttää uudistuneelta ja freesiltä muutoksilla, joita kauppias pitää positiivisina ja perusteltuina.

Kokonaan eri asia on, mitä tästä ajattelee kiirehinen kustomeeri, joka mielellään suorittaisi kauppareissunsa kaavamaisen tehokkaasti, nopeasti ja edullisesti.

En ota kantaa siihen, yrittävätkö kauppiaat saada meidät viettämään tiloissaan kymmenen lisäminuuttia heräteostosten toivossa. Totean vain, että totta kai ruokakauppakin on bisnestä tekevä yritys.

Ellei olisi, ja tarkoitus olisi lähinnä kansanterveyden edistäminen, olisivat esimerkiksi karkkipussit ylähyllyillä, mistä vain aikuiset voisivat niitä lapsilleen nostella. Toki olen huomannut, että kassojen luona on alkanut olla myös valmiiksi punnittuja hedelmiä ja muuta terveellistä mukaan napattavaksi – sille peukkua.

Makuja on monia, mutta hyvin ylöspannussa kaupassa on aina kiva käydä. Sujuvia ostoksia ja juhannusiloa kaikille!

Tero Hautamäki

päätoimittaja