Uutiset

Alaikäiset haluavat ajokortin – 60 prosenttia eteläpohjalaisnuorista saa ajokortin 17-vuotiaana

Meri Rauhalaakso ajeli ennen henkilöautoa mopolla, kevytmoottoripyörällä ja mopoautolla
Meri Rauhalaakso ajeli ennen henkilöautoa mopolla, kevytmoottoripyörällä ja mopoautolla
Kuva: Virpi Kupiainen-Ämmälä
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Yä useampi suomalaisnuori ajaa henkilöauton ajokortin alaikäisenä poikkeusluvalla. Etelä-Pohjanmaalla 17 vuoden ikä on yleisin merkkipaalu ajo-oikeuden hankkimiselle.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreiden tilastojen mukaan 60 prosenttia eteläpohjalaisista hyödynsi viime vuonna ajokorttilakiin vuonna 2018 tullutta pykälää. Koko maassa ikäpoikkeusluvan sai vain 30 prosenttia 17-vuotiaista.

Monta perustetta

17-vuotias voi saada ajokortin ikäpoikkeusluvalla, jos matkat tai matka-ajat ylittävät esimerkiksi kouluun, työhön tai tavoitteellisiin ja säännöllisiin harrastuksiin lain määräämät rajat. Myös hakijan terveydentila tai hänen perheensä kohtaamat olosuhteet voivat taata poikkeamisen.

Erityisasiantuntija Elina Uusitalo Traficomista pohtii, miksi eteläpohjanmaalla ikäpoikkeuslupia haetaan paljon.

– Mitä ilmeisimmin tämä liittyy siihen, että välimatkat ovat suhteellisen pitkiä eikä julkista liikennettä liiemmälti ole. Ajo-oikeuden hankkiminen 18-vuotiaana on alueella aina ollut hyvin suosittua.

Etelä-Pohjanmaalla ajokortin ajaminen heti 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen on tosiaankin ollut tavallista: vuonna 2019 ajokortti oli 77 prosentilla 18-vuotiaista.

Maakuntakohtaiset erot ovat asiassa suuria. Esimerkiksi Uudellamaalla vain 40 prosenttia 17-vuotiaista hankki ajokortin.

Riski onnettomuuksiin

Yksi 17-vuotiaana auton rattiin päässyt on Meri Rauhalaakso. Nyt jo 18-vuotias nainen asuu Ilmajoen Könninkylässä.

Rauhalaakso haki ikäpoikkeuslupaa hankalan koulumatkan ja toisessa kunnassa olevan harrastuspaikan takia.

– Koulubussille on meiltä kahden kilometrin kävelymatka ja linja-autoja menee harvoin, Rauhalaakso perustelee.

Nuori nainen sanoo henkilöautokortin lisänneen vapauden tunnetta.

– Vanhempien ei tarvitse enää kuskata joka paikkaan. Voin vapaammin sovittaa aikataulut omaan rytmiin.

Rauhalaakso valmentautui autoilijaksi vanhempiensa opetuksessa. Ennen inssiajoa hän kävi muutaman kerran autokoulun ajotunneilla.

– Suosittelen opetusluvalla opettelua. Sillä saa aloittaa harjoittelut jo 16-vuotiaana. Ajotunteja ehtii kertyä paljon enemmän kuin autokoulussa.

Rauhalaaksolla oli jo ennen auton rattiin pääsyä paljon kokemusta tieliikenteestä. Hän hankki jo 15-vuotiaana ajoluvat mopolle ja mopoautolle. Vuotta myöhemmin korttinivaska täydentyi kevytmoottoripyöräkortilla.

– Mopoautolla liikkuminen antoi kokemusta liikennekäyttäytymisestä, mutta onneksi saan nyt ajaa oikeaa autoa. Mopoauto on paljon hitaampi ja turvattomampi. Sillä jää helposti muiden jalkoihin, Rauhalaakso sanoo ja mainitsee muun muassa liikenteenjakajissa sattuneista uhkaavista tilanteista.

– Ne ovat vaaranpaikkoja.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka