Ilmajokelainen William Alatalo, 19, kiipeää formulasimulaattorin ratin taakse. Polkimet ovat edellisen kuskin jäljiltä vähän liian edessä, joten Alatalo säätää ne paremmin paikoilleen.
Simulaattorin valmistanut Andy Symonds valitsee ohjelmasta sopivan auton ja radan. Seinäjokelainen halli muuttuu hetkessä Bahrainin Sakhirin radaksi.
Tuolla radalla Alatalo aloittaa kautensa ensi viikolla. Hän ajaa Formula 3 -sarjassa sveitsiläisen Jenzer Motorsportin tallissa.
– Simulaattorissa tuntuma rattiin, kaasuun ja jarruun on yllättävän lähellä todellista. Voin käydä jarrutuspaikat ja ajolinjat läpi. Tässä ei ole G-voimia, eikä tämä vastaa oikeaa ajamista, mutta käytän tätä, kun valmistaudun kilpailuihin, Alatalo kertoo.
Nelosesta kolmoseen
F3-sarja on kansainvälisen autoliiton FIA:n hierarkiassa kolmantena, edellä ovat F2 ja kuninkuusluokka F1.
William Alatalo ajoi kaksi viime kautta nelostason Formula Regionalissa ja sitä aiemmat kaksi kautta vitostason F4:ssä.
– Moottoriurheilu on tällä hetkellä elämässä etusijalla. Panostan siihen niin paljon kuin mahdollista. Tämä on tärkeä vuosi, sillä minun pitää pärjätä, että pääsen urallani eteenpäin. Tällaisia tilaisuuksia ei tule usein.
F3-kilpailut ajetaan F1-kilpailujen yhteydessä.
– Onhan se siistiä päästä isomman yleisön eteen. Keskityn silti vain omaan tekemiseeni ja ajamiseeni.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kimi Räikkösen fani
William Alatalo on fanittanut Kimi Räikköstä lapsuudestaan asti. Median kanssa Alatalo tuntuu olevan lähempänä toista idoliaan, Sebastian Vetteliä. Nuori mies ei ole ainakaan vielä kyllästynyt vastaamaan kysymyksiin, vaan kertoo pitkästi ja innokkaasti ajamisestaan.
– Olen sosiaalinen, en tykkää olla yksin oikeastaan yhtään. Välillä tapahtumia on kuitenkin niin paljon, että pitää olla hetki rauhassakin.
Alatalon isä on suomalainen ja äiti etiopialainen. William on asunut koko ikänsä Suomessa.
– Välillä olemme syöneet etiopialaista ruokaa, ja olen yrittänyt opetella kieltä. Olemme koko perhe ylpeästi monikulttuurisia.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
F3:ssa ei saa palkkaa
F3-sarjassa ajamisesta ei saa palkkaa, vaan kuljettajan ja hänen tukijoidensa on ostettava tallipaikka. Alatalon tallipaikan hinta on satojatuhansia euroja.
Koko elämänsä ajan moottoriurheilussa ja kartingissa toiminut Jussi Kohtala tietää formulasarjojen hintojen suuruusluokan.
– F4- ja Regional-paikat maksavat 300–600 000 euroa. F3-sarjan huipputalleissa hinta on yli miljoona euroa. F2-sarjassa taas kahdesta miljoonasta kahteen ja puoleen miljoonaan, Kohtala kertoo.
Kärkitallit haluavat pitää asemansa, joten ne tarvitsevat ainakin yhden tähtikuskin. Tulijoita on paljon ja paikkoja vähän, joten tallit tasapainoilevat kuljettajien nopeuden ja rahan välillä.
– Suomessa ei ole sellaisia rahoja, että menisimme rahalla eteenpäin. Rahaa toki tarvitaan, mutta vastassa on kuskeja, joiden isät ovat maailman rikkaimpien listalla, Kohtala toteaa.
Alatalo myöntää, että valtavat rahamäärät tuovat paineita. Kulueriä voi tulla kauden aikana lisääkin, sillä kuljettajat ja heidän tukijansa joutuvat maksamaan, jos autot vaurioituvat kolareissa. Omavastuu pitää maksaa kolarin syyllisestä riippumatta.
– Se on psyykkisesti haastavaa. En saisi miettiä sitä, mutta se on välillä alitajunnassa. Pitää silti suorittaa ja antaa kaikkensa radalla.
Tavoite kympin sakkiin
William Alatalon edustama Jenzer sijoittui viime kaudella kymmenen tallin sarjassa yhdeksänneksi.
Jokaisessa tallissa on kolme kuljettajaa. Jenzerin viime kauden ykköskuljettaja Calan Williams oli sarjan 19:s.
– Jos olisin kymmenen parhaan joukossa, se olisi mielestäni hyvä suoritus.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kisakatsomo
F3-luokan aika-ajot ja kilpailut lähetetään suorana ja suomeksi selostettuna Elisa Viihde Viaplayn suoratoistopalvelusta.
Aika-ajot kisataan Bahrainissa perjantaina, lauantaina 19.3. on sprintti. Varsinainen kilpailupäivä on sunnuntai 20.3. Perjantaina lähetys alkaa Suomen aikaa kello 15.20, lauantaina kello 12 ja sunnuntaina kello 11.
Katso Willjam Alatalon videohaastattelu tästä