Seinäjoen kaupungin Instagram-tilillä seurataan kevään ajan seinäjokelaislähtöisten, Vain-vaatemerkin takana olevien yrittäjien Jimi Särmön ja Roope Reinolan maailmanvalloitusta. Yrityksen debyyttimallisto FW23 NU-RMO esiteltiin maailman tärkeimmässä miesten muotiin keskittyneessä Pitti Uomo -tapahtumassa Italian Firenzessä muutama viikko sitten.
Särmö on yrityksen pääsuunnittelija, Reinolan titteli on toimitusjohtaja. 24-vuotiaat kaverukset perustivat vaatemerkin vuonna 2021. Brändi lanseerattiin virallisesti vuosi sitten.
Helsingissä asuvien miesten yritys on kasvanut nopeasti ja työllistää nyt seitsemän henkeä. Osa heistä kuuluu suunnittelutiimiin, osa hoitaa verkkokappaa ja markkinointia.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Lenkkareilla maailmalle
Jimi Särmö käyttää taiteilijanimeä Jimi Vain. Hänen ura muotimaailmassa alkoi lähes vahingossa vuonna 2019. Särmö kustomoi silloin Niken Air Jordan One -lenkkarinsa ja jakoi niistä kuvan sosiaalisessa mediassa. Kansainvälisesti tunnettu räppäri Playboi Carti huomasi kuvan ja pyysi Särmöä luomaan hänelle omat lenkkarit.
Särmön suunnittelemia kenkiä on nähty muidenkin kansainvälisten tähtien jaloissa. Asiakaslistalla ovat esimerkiksi laulaja-lauluntekijä Davido, räp-artisti MadeinTYO ja levytuottaja-räppäri Pi’erre Bourne.

Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Harrastuksen muuttuminen työksi on vuosien puurtamisen ja monen sattuman summa. Aluksi Vain oli Särmön pieni projekti.
– Sitten löysin ystäväpiiristäni yhtiökumppanin, joka ymmärsi aidosti mistä Vainissa on kyse. Näimme samanlaisen tulevaisuuden, joten päätimme lähteä rakentamaan oikeaa liiketoimintaa, jolla on kansainvälistä potentiaalia.
Nyt yritys tähtää kasvuun Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
– Kasvuvahti on ollut nopeaa ja projekteja on jo tiedossa lähivuosille. Kansainvälisen myynnin osuus kasvaa joka kuukausi. Viime vuoden myynnistä 35 prosenttia tuli ulkomailta, Reinola kertoo.

Mainos
Mainos päättyy
Mainos
Mainos päättyy
Kunnianosoitus Nurmolle
Vain taru alkoi kengistä, mutta nyt yritys keskittyy vaatteisiin. Ensimmäinen mallisto ilmestyi vuosi sitten. Astigmatism-nimeä kantavan kokoelman vaatteita kuvattiin termillä unisex eli ne on suunnattu niin miehille kuin naisillekin.
Särmö on suunnitellut vaatemalliston myös pikaruokaketju McDonald´sille. Tuotteissa hyödynnetään yrityksen vanhoja työvaatteita.
Projekteista huolimatta Särmö ja Reinola pitävät tämän vuoden mallistoa yrityksensä ensimmäisenä oikeana mallistona.
FW23 NU-RMO -mallisto on kunnianosoitus suunnittelijan kotikaupungille. Vaatteissa näkyvät Särmön kokemukset siitä, millaista oli kasvaa 2000-luvun alun Seinäjoella.
Särmö on kotoisin Nurmosta, mistä malliston nimikin on peräisin.
– Mallistoa työstäessä kävin läpi lapsuuteni albumeja ja hain niistä fiilistä mallistoon. Nurmolaisuutta enemmän mallistossa näkyy suomalaisuus, joista helppoina esimerkkeinä puukengät tai paitojen grafiikat, Särmö kuvailee.
Mallistossa näkyy myös suunnittelijan mielenkiinnon kohteet. Inspiraatiota mallisto on saanut erityisesti nu-metal musiikkigenrestä, joka näkyy muun muassa malliston NU-RMO-nimessä.

Keväällä myyntiin
Uusi mallisto on saatavilla loppukesästä yrityksen verkkokaupasta sekä valikoiduilta jälleenmyyjiltä.
Reinolan mukaan yrityksen pääasiakaskunta koostuu 18-34-vuotiaista, jotka kuluttavat keskimääräistä enemmän vaatteisiin, asusteisiin sekä digitaaliseen estetiikkaan.
– Asiakkaat ovat tietoisia vastuullisuuskysymyksistä siinä määrin, että he ohjaavat kulutusvalintojaan tämän tietoisuuden varassa, Reinola selvittää.
Muotimaailma on hektinen. Vainin seuraava mallisto lanseerataan elokuussa.

Seinäjoelle grafiikkaa
Iso uutinen on se, että Vain on lupautunut suunnittelemaan Seinäjoen kaupungille neljä grafiikkaa. Ne näkyvät Seinäjoki- tuotteissa, joita arvotaan muun muassa markkinointikampanjoissa.
– Valitettavasti en uskalla kommentoida yhteistyötä kaupungin kanssa, koska kokonaisuus on vielä suunnittelupöydällä, Reinola sanoo.
Seinäjoen markkinointipäällikkö Anu Männikkö odottaa työn tuloksia malttamattomana.
– On jännittävää nähdä millaisia designeja Seinäjoki saa. Aika näyttää löytyykö näistä tuotteista samanlaisia hittejä kuin Rakastunut Jussi -paidasta tuli.
Männikkö iloitsee yhteistyön alkamisesta.
– Uskon, että Jimin ja Roopen rohkea tarina yrittäjyydestä ja omien visioiden toteuttamisesta inspiroi meitä kaikkia, erityisesti nuorempaa kohderyhmää.