Uutiset

Jimi Särmö piirsi Nurmon muodin maailmankartalle – Italiassa esitelty vaatemallisto sai vaikutteita suunnittelijan kotipitäjästä

FW23 NU-RMO -mallisto esiteltiin renesanssipalatsissa. Rekvisiittana oli muun muassa sänky, tv ja pleikkari.  
FW23 NU-RMO -mallisto esiteltiin renesanssipalatsissa. Rekvisiittana oli muun muassa sänky, tv ja pleikkari.  
Kuva: Samuli Vienola
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Seinäjoen kaupungin Instagram-tilillä seurataan kevään ajan seinäjokelaislähtöisten, Vain-vaatemerkin takana olevien yrittäjien Jimi Särmön ja Roope Reinolan maailmanvalloitusta. Yrityksen debyyttimallisto FW23 NU-RMO esiteltiin maailman tärkeimmässä miesten muotiin keskittyneessä Pitti Uomo -tapahtumassa Italian Firenzessä muutama viikko sitten.

Särmö on yrityksen pääsuunnittelija, Reinolan titteli on toimitusjohtaja. 24-vuotiaat kaverukset perustivat vaatemerkin vuonna 2021. Brändi lanseerattiin virallisesti vuosi sitten.

Helsingissä asuvien miesten yritys on kasvanut nopeasti ja työllistää nyt seitsemän henkeä. Osa heistä kuuluu suunnittelutiimiin, osa hoitaa verkkokappaa ja markkinointia.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roope Reinola ja Jimi Särmö ovat olleet ystäviä jo vuosia.
Kuva: Vain

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lenkkareilla maailmalle

Jimi Särmö käyttää taiteilijanimeä Jimi Vain. Hänen ura muotimaailmassa alkoi lähes vahingossa vuonna 2019. Särmö kustomoi silloin Niken Air Jordan One -lenkkarinsa ja jakoi niistä kuvan sosiaalisessa mediassa. Kansainvälisesti tunnettu räppäri Playboi Carti huomasi kuvan ja pyysi Särmöä luomaan hänelle omat lenkkarit.

Särmön suunnittelemia kenkiä on nähty muidenkin kansainvälisten tähtien jaloissa. Asiakaslistalla ovat esimerkiksi laulaja-lauluntekijä Davido, räp-artisti MadeinTYO ja levytuottaja-räppäri Pi’erre Bourne.

Jimi Särmö nousi esille, kun hän kustamoi Jordan 1 -tennarit, jotka yhdysvaltalaisräppäri Playboy Carti sitten halusi. Arkistokuva vuodelta 2019.
Kuva: Kari Löfhjelm

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harrastuksen muuttuminen työksi on vuosien puurtamisen ja monen sattuman summa. Aluksi Vain oli Särmön pieni projekti.

– Sitten löysin ystäväpiiristäni yhtiökumppanin, joka ymmärsi aidosti mistä Vainissa on kyse. Näimme samanlaisen tulevaisuuden, joten päätimme lähteä rakentamaan oikeaa liiketoimintaa, jolla on kansainvälistä potentiaalia.

Nyt yritys tähtää kasvuun Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

– Kasvuvahti on ollut nopeaa ja projekteja on jo tiedossa lähivuosille. Kansainvälisen myynnin osuus kasvaa joka kuukausi. Viime vuoden myynnistä 35 prosenttia tuli ulkomailta, Reinola kertoo.

FW23 NU-RMO muotinäytös pidettiin kolme kertaa, jotta kaikki halukkaat mahtuivat mukaan.
Kuva: Samuli Vienola

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Kunnianosoitus Nurmolle

Vain taru alkoi kengistä, mutta nyt yritys keskittyy vaatteisiin. Ensimmäinen mallisto ilmestyi vuosi sitten. Astigmatism-nimeä kantavan kokoelman vaatteita kuvattiin termillä unisex eli ne on suunnattu niin miehille kuin naisillekin.

Särmö on suunnitellut vaatemalliston myös pikaruokaketju McDonald´sille. Tuotteissa hyödynnetään yrityksen vanhoja työvaatteita.

Projekteista huolimatta Särmö ja Reinola pitävät tämän vuoden mallistoa yrityksensä ensimmäisenä oikeana mallistona.

FW23 NU-RMO -mallisto on kunnianosoitus suunnittelijan kotikaupungille. Vaatteissa näkyvät Särmön kokemukset siitä, millaista oli kasvaa 2000-luvun alun Seinäjoella.

Särmö on kotoisin Nurmosta, mistä malliston nimikin on peräisin.

– Mallistoa työstäessä kävin läpi lapsuuteni albumeja ja hain niistä fiilistä mallistoon. Nurmolaisuutta enemmän mallistossa näkyy suomalaisuus, joista helppoina esimerkkeinä puukengät tai paitojen grafiikat, Särmö kuvailee.

Mallistossa näkyy myös suunnittelijan mielenkiinnon kohteet. Inspiraatiota mallisto on saanut erityisesti nu-metal musiikkigenrestä, joka näkyy muun muassa malliston NU-RMO-nimessä.

Malliston värimaailma on pelkistetty.
Kuva: Vain

Keväällä myyntiin

Uusi mallisto on saatavilla loppukesästä yrityksen verkkokaupasta sekä valikoiduilta jälleenmyyjiltä.

Reinolan mukaan yrityksen pääasiakaskunta koostuu 18-34-vuotiaista, jotka kuluttavat keskimääräistä enemmän vaatteisiin, asusteisiin sekä digitaaliseen estetiikkaan.

– Asiakkaat ovat tietoisia vastuullisuuskysymyksistä siinä määrin, että he ohjaavat kulutusvalintojaan tämän tietoisuuden varassa, Reinola selvittää.

Muotimaailma on hektinen. Vainin seuraava mallisto lanseerataan elokuussa.

Jimi Särmö on lähtöisin Seinäjoelta.  
Kuva: Roope Reinola

Seinäjoelle grafiikkaa

Iso uutinen on se, että Vain on lupautunut suunnittelemaan Seinäjoen kaupungille neljä grafiikkaa. Ne näkyvät Seinäjoki- tuotteissa, joita arvotaan muun muassa markkinointikampanjoissa.

– Valitettavasti en uskalla kommentoida yhteistyötä kaupungin kanssa, koska kokonaisuus on vielä suunnittelupöydällä, Reinola sanoo.

Seinäjoen markkinointipäällikkö Anu Männikkö odottaa työn tuloksia malttamattomana.

– On jännittävää nähdä millaisia designeja Seinäjoki saa. Aika näyttää löytyykö näistä tuotteista samanlaisia hittejä kuin Rakastunut Jussi -paidasta tuli.

Männikkö iloitsee yhteistyön alkamisesta.

– Uskon, että Jimin ja Roopen rohkea tarina yrittäjyydestä ja omien visioiden toteuttamisesta inspiroi meitä kaikkia, erityisesti nuorempaa kohderyhmää.

Jaa artikkeli
Lounaspaikka