Uutiset

Katuvalokuvaaja rakastui risteykseen ja liikkuvaan maaliin – Saaliiksi Kari Kapela sai kaksi mahdotonta otosta

Katuvalokuvaaja Kari Kapelalla on uusi projekti. Hän kuvaa nyt päivittäin Alman risteyksessä autoja ja moottoripyöriä.
Katuvalokuvaaja Kari Kapelalla on uusi projekti. Hän kuvaa nyt päivittäin Alman risteyksessä autoja ja moottoripyöriä.
Kuva: Emmi Karttunen
  • Emmi Karttunen

Kari Kapela, 57, innostui valokuvauksesta, kun hän sai 13-vuotiaana ensimmäisen kameransa palkinnoksi piirustuskilpailusta. Siitä hetkestä lähtien kamera on kulkenut mukana elämän eri vaiheissa, rippikoulusta aikuisikään.

Vakavampi harrastus alkoi, kun Kapela 50 vuotta täytettyään osti ensimmäisen järjestelmäkameransa. Kaksi vuotta sitten hän teki ison elämänmuutoksen ja päätti 34 vuotta kestäneen uran aseseppänä.

– Jätin tahallani uusimatta asesepän luvat. Lisäksi myin koneet ja kaluston, jotta olisi pakko ottaa ratkaiseva askel ja siirtyä kokonaan valokuvaukseen, Kapela kertoo.

Nyt mies kuvaa työkseen. Aiemmin listalla oli kuvauskeikkoja tapahtumista henkilökuviin.

Tällä hetkellä hän elättää itsensä katukuvausprojektilla, joka kantaa nimeä Alman risteys.

– Keskityn kuvaamaan liikkuvaa kohdetta hitaalla suljinajalla. Koen, että tämä on erikoisosaamistani. Alman risteys on tähän aivan loistava.

Kapela kuvaa Seinäjoella Kauppakadun ja Ruukintien risteyksessä vauhdissa olevia autoja ja moottoripyöriä.

– Sellaisia kuvia halutaan ostaa, joissa näkyy oma ajoneuvo. Jotkut ostavat kuvia myös puhtaasti taiteena. Kuvia menee myös eräälle organisaatiolle, Kapela sanoo, muttei hiisku asiasta enempää.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuva: Kari Kapela

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuva: Kari Kapela
Kuva: Kari Kapela

Kuvaa myös Keskustorilla

Hyvinä paikkoina liikkuvalle kuvalle hän pitää myös Matkakeskuksen risteystä ja Keskustoria.

Liikkuvan kohteen kuvaaminen vaatii keskittymistä ja tietynlaista fysiikkaa.

– Oman liikkeen täytyy tapahtua lantion ja polvien varassa. Kädet ainoastaan kannattelevat kameraa. Muuten liikkuvaa kohdetta ei saa kokonaan tarkaksi, Kapela selvittää.

Onnistuneen kuvan takana on satoja tunteja hiottua tekniikkaa. Myös asesepän tarkka työ ja pitkä aseharrastus ovat tukeneet tämän tyylin valokuvausta.

– Hyvää otosta ei saa vain nappia painamalla, vaikka olisi hyväkin kamera. Täytyy olla myös herkkyyttä ja silmää yksityiskohdille. Onneksi niissä kehittyy kun kuvaa paljon.

Mentori Ukrainassa

Oman kuvaustyylin löytämisessä Kapelaa on auttanut mentori Alexey Samsonov, jonka hän tapasi ensimmäisen kerran Ukrainan Odessassa vuonna 2019.

– Samsonov on antanut perusteet sille, mitä olen valokuvauksessa saavuttanut, Kapela sanoo.

Odessassa katukuvaajan silmään pistivät kaupungin arkkitehtuuri ja runsaslukuiset muistomerkit.

– Erityisesti kiehtoi se, kuinka vanhat kadut ja rakennukset yhdistyivät huippumoderniin rakentamiseen.

– Sama juttu Kiovassa. Upea kaupunki, jota nyt on järkyttävällä tavalla tuhottu, Kapela suree.

– Seuraan sotaa Ukrainassa hyvin huolestuneena myös sikäläisten ystävieni vuoksi.

Kari Kapelan kasvot ovat monelle kaupungilla liikkuvalle tutut, sillä miehen työpaikka on Seinäjoen keskusta.
Kuva: Emmi Karttunen

Monelle tuttu mies

Seinäjoella Kari Kapela on monelle kaupunkilaiselle tuttu näky. Osa ohikulkijoista pysähtyy jo juttusille.

– Myös autoista nostetaan kättä ja festareilla saa ylävitosia. On mukava olla positiivisesti tunnettu, hän sanoo ja lisää voittaneensa kuvauksen avulla myös oman ujoutensa.

Joskus Kapela viettää ulkona koko päivän. Alkuaikoina käveltyjä kilometrejä saattoi kertyä 30 per päivä.

– Nykyisen kuvaustyylin myötä kävely on vähentynyt. Elokuusta lähtien päivämatka on harvoin ylittänyt viittätoista kilometriä, hän vähättelee.

Pitkät kävelymatkat ja seisominen käyvät raskaaksi jaloille, joita on yritettävä huomioida.

– Kenkien on oltava laadukkaat ja vedenpitävät. Maastokäyttöön tarkoitetut lenkkarit tai hyvät kävelykengät ovat parhaita, Kapela kertoo.

Kaupungin keskustassa asuvalla Kapelalla on takanaan noin 2,5 vuotta katukuvaajana Seinäjoella.

Hän suunnittelee nyt täällä kuvattua valokuvakirjaa, joka keskittyisi liikkuvaan kohteeseen.

– Tarkoitus olisi saada mukaan niin mielenkiintoisia kuvia, etteivät ne kaipaa edes tekstiä oheen, Kapela kertoo.

– Seinäjoella sen pitäisi onnistua. Täällä liikkuu paljon autoklassikoita ja hienoja moottoripyöriä.

”Pantterikuviin” huima hintalappu

Tähän asti parhaina liikekuvinaan Kari Kapela pitää valokuvia nimeltä ”Hunted” ja ”The Duel”.

Kuvat ovat nähtävänä ja huutokaupattavana opensea.io NFT-taidesivustolla noin 160 000 dollarin pohjahintaan. Kuvia on vain yksi kappale, eikä niitä voi kopioida. Kapelan kokoelman nimi on Strings of Light.

Toisessa kuvassa esiintyy moottoripyörä, toisessa skootteri. Kuvien erikoisuus on taustalle muodostunut ”loikkaava pantteri”.

– Kohteen takana oli parkkipaikka, jonne oli pysäköity musta ja punainen auto sekä kaivinkone. Niistä muodostuu pantterihahmo.

– Hintalappua perustelen sillä, että valokuvat ovat niin sanotusti ”mahdottomia” ja onnistuin mahdottomassa kahdesti, Kapela kertoo.

Uskotko kuvien käyvän kaupan?

– Eräs maailman arvokkaimpia NFT-taideteoksia hankkinut keräilijä on jo ottanut yhteyttä. Sen perusteella kuvat menevät kaupaksi. On vain kysymys siitä, mikä on lopullinen hinta.

Missä?

Kari Kapelan uutta ja vanhaa katukuvataidetta voi seurata instagramissa @karikapela

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka