Uutiset

Konsti on terveyskeskuksen neuvova nettirobotti – Epari testasi palvelun

Ulkonäöltään Konsti on sininen pallo, jolla on korviin nouseva hymy.
Ulkonäöltään Konsti on sininen pallo, jolla on korviin nouseva hymy.
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Seinäjon terveyskeskuksessa on aloittanut uusi työntekijä. Näin tapahtuu harva se viikko, mutta nyt on kyseessä hieman erilainen duunari.

Konsti-niminen asiakaspalvelija on keskusteleva robotti. Tekoälyn ansiosta se pystyy vastaamaan yksinkertaisiin kysymyksiin.

Siniseltä, hymyilevältä pallolta näyttävä vekkuli päivystää Seinäjoen terveyskeskuksen verkkosivulla yötä päivää. Kun asiakas avaa sivun, Konsti ponnahtaa kysymään voisiko jotenkin olla avuksi.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konsti on 
terveyskeskuksen neuvova nettirobotti
– Epari testasi palvelun

Koulutus kesken

Sekä tietokoneella että mobiililaitteilla toimiva Konsti aloitti työnsä viime viikon maanantaina. Robotin kehitystiimissä mukana oleva sairaanhoitaja Johanna Vesteri on tyytyväinen Konstin työpanokseen.

– Konstilla on silti vielä paljon opittavaa. Koulutamme robottia koko ajan.

Hetkinen. Miten tekoälyä voi kouluttaa?

Vesteri kertoo, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset syöttävät koko ajan tietoa Konstille. Avainsanojen avulla se oppii vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin.

Testataanpas. Pyydän Konstilta lääkäriaikaa. Robotti kertoo, että kiireettömälle vaivalle varataan aika terveyskeskuksen tekemän hoidon tarpeen arvion perusteella. Seuraavaksi Konsti tiedustelee millaisella asialla olen liikkeellä. Vastaan, että haluan uusia reseptin. Konsti opastaa hoitamaan asian Kelan ylläpitämässä Omakannassa. Lopuksi robotti tarjoaa linkkiä palveluun.

Lyhyen testauksen perusteella Konstin käyttö vaikuttaa helpolta ja kätevältä. Asioinnin jälkeen Konstille voi antaa työstä palautetta joko ylös- tai alaspäin suunnatulla peukulla tai kirjallisesti.

– Toivomme palautetta hyvistä ja huonoista asioista. Niiden perusteella pystymme kehittämään palvelua, Vesteri sanoo.

Hän ei osaa vielä arvioida minkä verran robotti helpottaa terveyskeskuksen puhelinrumbaa.

– Toivottavasti paljon. Osan puhelimitse tapahtuvista yhteydenotoista voisi varmasti hoitaa käyttämällä sähköisiä palveluja, mikäli siihen on mahdollisuus. Konsti opastaa ja antaa vinkkejä niideen käyttöön.

Myöhemmin Konstin valikoimaan on tulossa toiminto, jossa keskustelun voi yhdistää ihmiselle. Tätä on mahdollista hyödyntää tiettyinä aikoina, jos asia koskee sosiaali- tai ikäihmisten palveluja.

Vuonna 2023 Konsti laajenee palvelemaan koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka