Uutiset

Kuningas on kuollut, eläköön kuningatar - Armi on vahvojen naisten näytöstä

Ilmajoen Musiikkijuhlien Armi on onnistunut muotokuva vahvoista ja yritteliäistä naisista. Etualalla Marimekon perustaja Armi Ratia (Lilli Paasikivi, vas.) ja pääsuunnittelija Vuokko Nurmesniemi (Piia Komsi).
Ilmajoen Musiikkijuhlien Armi on onnistunut muotokuva vahvoista ja yritteliäistä naisista. Etualalla Marimekon perustaja Armi Ratia (Lilli Paasikivi, vas.) ja pääsuunnittelija Vuokko Nurmesniemi (Piia Komsi).
Kuva: Jussi Niukkala
  • Epari

Armi. Libretto ja ohjaus Heta Haanperä, sävellys Eeva Kontu, musiikinjohto Kaapo Ijas, lavastus Juho Lindström, puvut Leena Rintala. Mukana kaikkiaan 10 eri solistia. Kantaesitys Ilmajoen musiikkijuhlilla 8.6. Esitykset jatkuvat 18.6. saakka.

Kuningas on kuollut, eläköön kuningatar!

Ilmajoen Musiikkijuhlilla on käännetty uusi sivu. Ensi kertaa juhlien 48-vuotisessa historiassa oopperan pääosassa on nainen. Kunnian saa Armi Ratia (1912–1979), Marimekon perustaja. Hänen elämäntarinansa tuodaan näyttämölle raikkaasti ja viihdyttävästi.

Sen lisäksi, että ollaan kaukana pönöttävästä suurmiesoopperasta, ei näyttämöllä nähdä myöskään takavuosilta tuttuja aseita tai hevosia. Jälkimmäisiä tosin sivutaan sen verran, että rempseästi lauletaan ripuloivasta hevosesta. Muutenkin libreton kieli on sopivan puheenomaista, silti runollisuutta unohtamatta.

Eritoten kahden naisen näytöstä

Uusi kantaesitys on eritoten kahden naisen näytöstä. Kokenut ammattilainen, Lilli Paasikivi, tekee vakuuttavin ottein keski-ikäisen Armin. Paasikiven lämmin mezzo soi väkevästi ja kauniisti läpi esityksen.

Nuorena Armina nähdään Minna-Leena Lahti, erinomainen oopperanäyttelijä, jonka vaivatta kimmeltävä sopraano saa tulkita teoksen laululliset tähtihetket. Lemmenduetossa puoliso Viljo Ratian kanssa vastapeluriksi pääsee komeaääninen Aarne Pelkonen, illan näkyvin miessolisti, joka hänkin jää silti naisten statistiksi.

Armi Ratian tiedetään olleen varsin vaikeakin puoliso sekä johtaja, joka eli työlleen ja taiteelleen, mutta sai asenteellaan myös paljon aikaan. Ooppera ei silottele tätä kuvaa, vaan uskaltaa olla totuudenmukainen.

Esityksen kolmas mielenpainuva naishahmo on tekstiilisuunnittelija Vuokko Nurmesniemi. Roolissa Piia Komsi ottaa ilon irti 60-lukulaisesta taiteilijahahmostaan niin liikkeen kuin laulun kautta.

Komsin korkealle koloratuurisopraanolle on kirjoitettu illan vaativimmat ja vapaamielisimmät sävelosuudet, joita joku katsomossa piti jopa liiallisina. Minusta ne istuivat rooliin ja kuvastivat persoonallista hahmoa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viljo Ratia (Aarne Pelkonen) ja Armi (Minna-Leena Lahti) romanssin pyörteissä.
Kuva: Jussi Niukkala

Eeva Kontun helposti lähestyttävä musiikki on rytmistä ja ilmaisuvoimaista. Esityksen tavoin pönötyksestä vapaa sävelkieli virtaa elävästi, musikaali- ja elokuvatunnelmiakin henkien.

Seinäjoen kaupunginorkesterin 19 soittajan sävyt poimitaan esiin harppua myöden. Kontun ensimmäinen ooppera on hyvä työnäyte myös tämän genren hallinnasta.

Kuoroja käytetään paljon ja isosti myös lavaa täyttämään. Iskevän laulun lisäksi kuorolaiset kiinnittivät huomiota myös teatteripuoleen, mistä pisteet.

Vielä erityismaininta Ilkanrannan äänentoistolle, joka toimi erinomaisesti.

Lavastus viittaa myös räsymattoihin

Oopperan lavastus viittaa räsymattoihin ja luontoon, joista Armi Ratia sai paljon innoitusta. Esitys on riittävän visuaalinen, mutta odotin kieltämättä vähän enemmän. Esimerkiksi pitkiä ja näyttäviä Marimekko-kankaita ei hulmunnut siinä määrin kuin olisi voinut olettaa.

Esityksen pääkuoseja ovat Jokapoika- sekä Tasaraita-paidat. Mukana on myös pari hyvää hameenkietaisua.

Keskeisiä kulisseja ovat kirjaimet a-r-m-i. Eräässä kohtauksessa päähenkilö purkaa sisäistä tuskaansa ja käy jättimäisen a-kirjaimen kanssa painia.

Sitähän Armi Ratian elämä paljolti oli. Toisaalla velloivat työ ja ura, taide ja design, toisaalla taas olivat perhe ja puoliso, ja näiden ristiaallokossa vielä maailma valloitettavana.

Hatunnosto tekijätiimille siitä, että bisnestarinasta on saatu näin kiinnostava ooppera ja draama. Muutenkin Ilmajoen uutta aikaa voi tervehtiä ilolla. Odotamme jännityksellä, mikä mahtaa olla seuraavan oopperan aihe.

Tero Hautamäki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka