Haasta itsesi elämäntapamuutokseen

Elämänmuutos ja laihduttaminen vaativat normaalien rutiinien rikkomista. Personal Trainer Marjo Tainio antaa vinkit kolmen kuukauden ajalle käynnistää muutos.

Samalla käynnistyy myös kolme kuukautta kestävä Eparin Elämäntapamuutos haaste, jonka palkintona on salijäsenyys ja muuttumisleikki.

Laihduttamisessa tai elämäntapamuutoksessa ensimmäinen askel on tiedostaa realistisesti nykytilanne: oma terveys, kunto ja paino.

– Joillekin laihduttamisen alkuun paneva voima on ulkonäköasiat, mutta sitä tärkeämpää on oma terveys. Muutosta ei tehdä kesää varten, vaan loppuelämää, toteaa Tainio.

Kannattaa edetä selkein, pienin askelin. Ei ottaen koko muutosta kerralla, vaan asteittain aina yhden muutoksen kunnolla sisäistäen.

«ammikuun aikana on ensimmäiseksi tärkeintämiettiä, mikä on tavoitteesi.

– Moni ajattelee heti sitä suurta päämäärää, joka voi lopulta koitua muutoksen tuhoksi, kun sen saavuttaminen alkaa tuntumaan ylivoimaiselta. Motivaatio hiipuu, kun tuloksia ei heti saavutetakaan. Aseta pienempiä välitavoitteita. Jos 10 kilon pudotus on kokonaistavoite, niin jaa se kahden kilon välitavoitteisiin, Tainio neuvoo.

«Toisena on arvioida realistisesti, mihin rahkeet ja motivaatio riittävät.

– Mitä matalammalla perustaso on, sitä hitaammin kannattaa lähteä liikkeelle ja aloittaa elämänmuutostyö perusteiden luomisesta. Jokainen uusia asia ja muutos pitää oikeasti sisäistää ja vasta sitten siirtyä seuraavaan muutokseen, jatkaa Tainio.

– Kyseessä ei ole dieetti vaan elämäntapamuutos.

«Kolmas asia on kiinnittää huomiota ruokaan.

– Ravinto on painonpudottajalle kuitenkin kaikista tärkein asia. Tulee kiinnittää huomiota siihen, mitä syö ja milloin syö. Ensimmäisen kuukauden aikana kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa.

– Einesten poisjättämistä ja kasvisten lisäämistä päivittäiseen ruokaan kannattaa harjoitella. Mitään suurta muutosta koko ruokavalioon ei kannata tehdä kerralla. Muutos voi lähteä ateria kerrallaan.

«Neljäs asia ensimmäisen kuukauden aikana on kiinnittää huomiota arjen aktiivisuuteen.

Lisätty liikunta ei yksin laihduta ketään, koska se on niin vähäistä.Keskimäärin aikuinen ihminen on valveilla viikossa noin 115 tuntia. Jos niistä ollaan töissä työmatkoineen noin 45 tuntia, jää vapaa-ajalle 70 tuntia. Jos tästä kolme tuntia käytetään salilla, ymmärtää sen, miten minimaalista viikkoaikataulusta on se lisätty liikunta. Tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota niihin jäljelle jääneisiin 67 tuntiin ja aktivoida arkea arki- ja hyötyliikunnan keinoin.

« Ensimmäisen kuukauden aikana hyvä startti olisi kaksi kolme kertaa viikossa esimerkiksi puolen tunnin kävelylenkki tai uinti, myös pallopelit ovat hyvä vaihtoehto

– Liikunnan ei ole pakko olla raskasta painoharjoittelua. Kannattaa kokeilla monia lajeja, että löytyy se oma, mutta ensin kannattaa kohottaa omaa peruskuntoa. Jos heti ajattelee, että alan käymään viisi kertaa viikossa lenkillä ja kaksi kertaa salilla, niin onhan se selvä, ettei sellaisen ohjelman mahduttaminen yhtäkkiä omiin aikatauluihin onnistu, Tainio ohjeistaa.

Ladyline, EasyFit ja Epari järjestävät kolme kuukautta kestävän Elämäntapamuutos-haasteen. Haasteen voittaja palkitaan LadyLinen tai EasyFitin kolmen kuukauden kuukausijäsenyydellä sekä muodonmuutoksella, jonka tarjoaa Parturi-Kampaamo Black. Muutos voi olla aloitettu jo aikaisemmin tai se voi alkaa tänään. Se, mitä pitää tehdä, on kertoa siitä meille. Kaikkien ei tarvitse olla menestystarinoita, mukaan mahtuvat myös kertomukset yrittämisestä ja kamppailusta.

Haasteen aikana Eparin toimitukseen voi myös lähettää omia kysymyksiä liittyen terveyteen, kuntoiluun, ruokavalioon ja muihin laihdutukseen liittyviin pohdintoihin. Kysymyksistä valitaan joka kuukauden ensimmäiseen Epariin Hyvä olo -teemaan muutamia, joihin vastaa personal trainer Marjo Tainio.

Haasteaika on 14.1.-25.3.2015. Elämäntapamuutos-haasteen voittaja valitaan tekstien perusteella haasteen järjestäjien toimesta. Tekstit ja kuvat lähetetään osoitteeseen toimitus@epari.fi otsikoksi ”ELÄMÄNTAPAMUUTOSHAASTE”.

Lue koko artikkeli 14.1.2015 lehdestä. Juttu julkaistaan kolmessa erässä tammikuussa, helmikuussa ja maaliskuussa.

>>>>>>> Stashed changes