Ilmaisia lounaita on! – Eparia lukee joka viikko yli 53 000 eteläpohjalaista

Palkittu kaupunkilehti on myös ilmoittajien mieleen.

Epari on säilyttänyt asemansa Etelä-Pohjanmaan luetuimpana kaupunkilehtenä. Kilpailu paperilehtien, sosiaalisen median ja muiden tiedonvälityskanavien kesken on kova, mutta Eparin asema ei ole horjunut: Paperinen lehti jaetaan joka keskiviikko 52 000 talouteen. Printtilehdellä ja Eparin verkkosivuilla on yhteensä yli 53 000 lukijaa joka viikko.

Tiedot perustuvat Kansalliseen mediatutkimukseen, jonka tulokset julkaistaan kaksi kertaa vuodessa. Tulosten saamiseksi Etelä-Pohjanmaalla tehtiin tuhatkunta puhelinhaastattelua, joiden jälkeen osa vastaajista pääsi kommentoimaan lukutottumuksiaan tarkemmin internetissä.

Aluemyyntipäällikkö Mervi Marttila ja päätoimittaja Tero Hautamäki tutkivat tuloksia suut hymyssä. Kovat lukijaluvut kertovat siitä, että markkinointiryhmä ja toimitus ovat onnistuneet luomaan kiinnostavan kokonaisuuden.

Kummankin alan ammattilaisia tarvitaan: Jos lehdessä ei ole juttuja, se ei kiinnosta ilmoittajia. Jos ilmoittajia ei ole, ei ole lehteäkään, sillä ilmoitustuotot ovat kaupunkilehden ainoa tulonlähde.

– Ilmoittajat arvostavat perinteistä ja paikallista lehteä. He tietävät, että Eparin ilmoituksiin sijoitetut rahat jäävät paikkakunnalle. Epari tehdään, jaetaan, luetaan ja omistetaan Seinäjoella, Marttila painottaa.

Kesän korvalla päätoimittajan työt aloittanut Hautamäki tietää sekä ilmoittajien että lukijoiden kunnioittavan sitä, että Epari kuuluu Suomen kaupunkilehtien parhaimmistoon. Vuosi sitten Epari oli kaupunkilehtien välisessä kilpailussa maan toiseksi paras kaupunkilehti. Verkkopalveluissa ja Lehdistön ihannelehti -kilpailuissa Epari rankattiin ykköseksi.

– Samalla linjalla olemme jatkaneet. Uusi miehitys on näkynyt lukijalle lähinnä siinä, että juttupaikkoja on suurennettu ja näin on voitu luoda entistä näyttävämpiä kokonaisuuksia.

Epari kuuluu I-Mediat Oy:n lehtiperheeseen. Eteläpohjalainen lehtitalo kustantaa Eparin sisarlehteä Vaasan Ikkunaa, kahta maakuntalehteä eli Ilkkaa ja Pohjalaista sekä viittä paikallislehteä. Jokaisella medialla on oma levikkialueensa, lukijakuntansa ja ideologiansa.

Päätoimittajan mukaan Eparin ei kilpaile samoista uutisista konsernin muiden medioiden kanssa.

– Eparin tehtävä on olla kaupungin positiivisin lehti. Haluamme kertoa mielenkiintoisista ja ihmistä lähellä olevista asioista. Ruokaviraston saapumisesta uutisoi ennen muuta Ilkka, mutta Epari kertoo, miten se vaikuttaa pieneen ihmiseen, Hautamäki konkretisoi.

Epari täyttää ensi kuussa 93 vuotta. Lehdellä on vakiintunut lukijakunta ja sitä luetaan monessa perheessä saman katon alla kolmessa polvessa.

– Jos jakelussa on ollut häiriöitä, niin kyllä puhelimet soivat. Onneksi lehden voi lukea netistä, jos paperilehti jää jostain syystä saapumatta, Marttila muistuttaa.

Eparin suosituimpana antina lukijat pitävät vuodesta toiseen Risut ja ruusut -palstaa. Myös kesäiset pilettibongaskilpailut ovat odotettuja.

– Lippuja halajavat heräävät yöllä neljältä tutkimaan nettilehdestä, minne piletit on piilotettu. Kisa on ollut kova, kun paikan päälle on joskus sattunut useampi etsijä samaan aikaan, Hautamäki tietää.

Ilmoitusasiakkaat ja tarjousbongarit pitävät Eparin organisoimasta Keskikaupungin yö & Kauppojen yö -tapahtumasta.

– Syksyn tapahtuma saa keskustaan vilinää. Se on kaikkien etu. Kun keskustan yrittäjät voivat hyvin, myös Epari voi hyvin, Marttila kertoo.

Teksti:

Virpi Kupiainen-Ämmälä

>>>>>>> Stashed changes