Uutiset

Jättiteltta suojaa yleisön säällä kuin säällä

Kirkkokatu saa ylleen 80 metrin pituisen jättiteltan, Tangokapakan, joka suojaa tangovieraita kelillä kuin kelillä. Kuvat Jussi Mustikkamaa
  • Epari

Keskiviikkona käynnistyy jälleen yksi Suomen suurimmista ja suosituimmista tapahtumista, kun tangoparaati avaa Tangomarkkinat. Yksi tämän vuoden uudistuksista on se, että Tangokatu saa ylleen mittavan telttakatteen.

‑ Olemme varanneet tangokadulle 80 metrin pituisen teltan, Tangomarkkinoiden hallituksen puheenjohtaja Kalle Lähdesmäki kertoo.

Kadun kattamisella suojataan tangokävijät sateelta tai auringonpaahteelta. Kirkkokadun katulavan eteen jätetään kuitenkin kattamaton alue, joten kadulla tanssitaan edelleen sinitaivaan alla.

Avajaispäivänä Tangokadulle tuodaan myös lavatangon SM-kilpailu, jossa tanssitaan yleinen ja seniorisarja. Keskiviikkona Tangokadulle on vapaa pääsy.

Keskiviikon tangoparaati on yksi Suomen suurimmista paraateista. Tangokadulle on paraatin myötä saapunut parhaimmillaan yli 10 000 ihmistä. Tänä vuonna paraatin musiikista vastaa harmonikkapartio eli haitarinsoittajat, joita johtaa Timo Saarimäki. Paraati lähtee keskiviikkona liikkeelle kello 17:30 Nuorisokeskuksen edestä Puskantieltä.

Tänä vuonna tangot järjestetään jo 34. kerran. Ensimmäiset juhlat järjestettiin vuonna 1985. Takana tapahtumalla on siis pitkä tie.

‑ Tapahtuma on elinvoimainen ja meidän tunnettavuutemme on tutkitusti ilman muuta maan ykkönen seinäjokelaisista ja eteläpohjalaisista tapahtumista.

Tangomarkkinoiden vaikuttavuus Seinäjoen seudulle on vuositasolla 10 miljoonaa euroa turistien ostovoimana. Tangoista hyötyvät myös paikalliset seurat ja järjestöt.

Lähdesmäki toivoo, että Seinäjoella järjestettävät tapahtumat voisivat tehdä entistä enemmän yhteistyötä esimerkiksi yhdistämällä lipunmyyntijärjestelmiä ja markkinointia. Samalla Lähdesmäki heittää kaupungin suuntaan haasteen, että Seinäjoki ottaisi oikeasti koordinoivan ja tukevan roolin kaikille tapahtumille.

Tapahtumilla pitää olla oikeat juuret sekä aidot tunnesiteet ihmisiin ja paikkakuntiin. Suomalaiset kaupungit kilpailevatkin entistä enemmän menestyvistä tapahtumista, koska suurten massojen ostovoiman talousmerkitys tiedetään.

‑ Tapahtumakaupunki Seinäjoki tarvitsee huomattavan vahvan otteen, jossa tapahtumat tekevät nykyistä enemmän asioita yhdessä, Lähdesmäki sanoo.

Teksti Jussi Mustikkamaa

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka