Jurvalaiselta Designhuonekaluyritykseltä vastaisku Black Fridaylle – ”Alennuskampanjointi ei tuntunut enää luontevalta”

Designhuonekaluja Jurvassa valmistava Hakola leikkaa hintojen sijaan muovijätteen määrää ja haastaa kestävään kulutukseen.

Hakola lupaa puolittaa hintojen sijaan kuljetuksista syntyvän muovijätteen määrän.

Jo 60-luvulta asti huonekaluja valmistanut perheyritys on kehittänyt sohvien kuljetukseen oman kestokassinsa, jonka avulla muovijätteen määrä voidaan jopa puolittaa nykyisestä.

– Meilläkin on ollut viime vuosina omat – kiertelemättä tehokkaat – Black Friday -kampanjamme. Pohdimme kuitenkin jatkuvasti, mitä voisimme tehdä vielä kestävämmin, eikä tänä vuonna alennuskampanjointi tuntunut enää luontevalta valinnalta. Olemme tunnistaneet myös asiakkaissamme halun toimia entistä vastuullisemmin, siksi päätimme tänä vuonna toimia toisin, kertoo Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen.

Nousujohteisen myynnin myötä Hakolan vuosittainen sohvamyynti lasketaan jo tuhansissa ja pakkausmuovin kulutus tonneista: vuonna 2018 muovikelmua on kääritty Niemenkylässä sijaitsevassa tehtaassa jo yhteensä yli 2 000 kiloa. Kyseessä on 1,8 hehtaarin ala muovia. Tämä herätti perheyrityksen toimimaan.

– Sitoudumme puolittamaan pakkausmateriaaleissa käytettävän muovijätteen määrän vuoden 2019 aikana. Konkreettinen tavoite kirittää meitä parantamaan toimintaamme tästä päivästä alkaen, sillä tekojen aika on nyt, Hakolan toimitusjohtaja Jari Hakola kertoo.

Ensiaskeleet pakkausmuovin vähentämiseen on jo otettu. Hakola Huonekalu kehittää parhaillaan kestokuljetuskasseja, joissa sohvat matkaavat Jurvan tehtaalta asiakkaiden olohuoneisiin yhä uudelleen ja uudelleen. Näin sohvia ei tarvitse enää jatkossa suojata muovilla kuljetuksen ajaksi.

Ensimmäiset prototyypit lähtevät matkaan vielä marraskuun aikana. Tavoitteena on, että alkuvuonna kierrossa on jo kymmeniä kestokasseja.

>>>>>>> Stashed changes