Museodraamakierros avaa Törnävän kartanon suljetut ovet

Östermyran kartanoon saapuu uusi taloudenhoitaja Catharina Jernberg, joka tuo iloa ja valoa kartanon hiljaisiin huoneisiin. Kartanon hymytön isäntäkin, Gustaf Adolf Wasastjerna, huomaa pian talouden kukoistavan tämän nuoren naisen huomassa. Ei aikaakaan kun ruukin alueella kuhistaan, mitä kartanon suljettujen ovien takana oikein tapahtuu.

Kulttuurikollektiivi Sillan museodraamakierros Suljetut ovet avaa kesällä pääsyn muutoin yleisöltä suljettuun Törnävän kartanoon. Kartanon eri huoneissa kulkeva kierros valottaa draamatarinan lisäksi Östermyran kartanon historiaa sekä sen osallisuutta Seinäjoen kaupungin synnyssä.

Ajatus museodraamasta Törnävän kartanossa oli läsnä jo vajaat kaksi vuotta sitten. KultSi toteutti yhteistyössä museon kanssa syksyllä 2018 Muistojen vangit – yöllisiä draamakierroksia Suojeluskuntamuseossa. Hyvän kokemuksen myötä käytiin keskustelua, josko yhteistyötä voisi jatkaa isomminkin.

– Tuleva kaupungin juhlavuosi oli tiedossa, joten puheeksi tuli Östermyran kartano: Kuinka tavallisesti yleisöltä suljetuissa tiloissa olisi kiva järjestää koko kartanon kattava kierros, näytelmän käsikirjoittaja ja ohjaaja Juulia Soidinaho kertoo.

Tarinan alkulähteille päädyttiin juhlavuoden mukaisesti 60 vuoden harppauksissa aina 1840-luvulle asti.

– Sieltä löytyi sattumalta tämä kartanon isännän ja taloudenhoitajan rakkaustarina, eli draama oli jo olemassa tämän kartanon historiassa.

Näytelmän punainen lanka kietoutuu rakkaustarinan ympärille. Lisäksi käsitellään sukupolvien välisiä kuiluja ja ison aatelissuvun paineita. Rakkaus ja avioliitto eri säädyissä olevien ihmisten kesken ei 1800-luvulla ollut hyväksyttyä.

– Pohdin paljon sitä, millaista heidän rakkautensa on voinut olla. Minkälaista painetta he ovat tunteneet ja kuinka muut ihmiset ovat heihin suhtautuneet. Heillähän kesti päälle 20 vuotta ennen kuin he lopulta menivät naimisiin, Soidinaho avaa.

Soidinaho alkoi kirjoittaa käsikirjoitusta viime syksynä, pikkuhiljaa taustatietoa keräten. Museon työntekijät auttoivat faktojen kanssa. Vähitellen käsikirjoitus valmistui draamalla värittäen ollen valmis helmi-maaliskuussa. Itse harjoitukset alkoivat kolme viikkoa sitten.

Harjoitusten alussa treenattiin teatteri Hysterialla. Törnävän kartanolle siirryttäessä harjoituksiin tuli uusi taso.

– Tajusin, että nyt olemme oikeasti täällä, missä nämä henkilöt ovat kävelleet ja eläneet näitä hetkiä. Kyllä se nöyräksi vetää, että saa toisintaa ihmisten historiaa tässä ajassa. Välillä saattaa jopa olla sellanen tunne, että kuuntelevatko täällä seinät, Soidinaho nauraa.

Näytelmässä kuullaan paljon kohtauksia suljettujen ovien takaa.

– Halusimme leikitellä sillä tosiasialla, että 1800-luvulla ei näytetty tunteita saati paljastettu varsinkaan isoja henkilökohtaisia asioita ihmisten edessä.

Näytelmän työstäminen on herättänyt ajatuksia myös oman jäljen jättämisestä historiaan.

– Kun kiersin Wasastjernojen hautoja täällä Etelä-Pohjanmaalla, niin mietin, tullaanko minut muistamaan vielä 100–150 vuoden päästä. On mahtavaa päästä nostamaan esiin näiden ihmisten historiaa: miten he ovat eläneet, millainen on ollut sen ajan kulttuuri ja tavat. Tästä tilaisuudesta saa olla kiitollinen, Soidinaho tiivistää hymyssä suin.

Suljetut ovet saa ensi-iltansa Törnävän kartanossa 10.7.

Iiris Kostiainen