Onko sijainti keskustan kupeessa hyöty vai haitta? – Pohja haluaa olla muutakin kuin ydinkeskustan kylkiluu

Kaupunkikarnevaaleilla Pohjassa halutaan kuulla, miten asukkaat haluaisivat kehittää omaa asuinaluettaan.

 

Keskustan kyljessä sijaitseva Pohjan alue haluaa korostaa olevansa oma kaupunginosa eikä vain ydinkeskustan kyljessä nyhjöttävä asumislähiö. Pohjaan on keskustasta kirjaimellisesti kivenheitto. Alueen siitä erottavat vain juna-asema ja ratakiskot. Sijainti ydinkeskustan ja Hyllykallion välissä on loistava, mutta lyhyistä välimatkoista on pohjalaisten mielestä myös haitta.

– Päättäjät ajattelevat, että lähialueiden palvelut riittävät meillekin, mutta ei se niin ole. Meiltä puuttuvat monet muissa kaupunginosissa kuntoon laitetut asiat, tiivistää asukkaiden tunteet sanoiksi Pohjan koulun vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Katri Sarpo.

Pohjalaiset haluaisivat kotikonnuilleen ainakin lähiliikuntapaikan, valaistun kuntoradan ja talveksi hiihtoladut.

– Koulun piha-alueesta tehtiin muutama vuosi sitten remontin yhteydessä viihtyisä ja toimiva, mutta nyt olisi tärkeää saada työikäisiä ja senioreja fyysisesti aktivoiva paikka, Sarpo selventää.

Paikaksi asukkaat ovat kaavailleet liikuntapaikaksi Louhenkadun varrella olevaa Kalevalanpuistoa.

– Isossa puistossa on vain muutama pienten lasten leikkiteline. Puisto on harmillisen vähällä käytöllä.

Vanhempainyhdistys kerää kyläläisten toiveita Pohjassa järjestettävässä Kyläkarnevaali-tapatumassa lauantaina. Vastauksista kootaan raportti kuntapäättäjille.

Pohjassa on noin 2 600 asukasta. Kaupunginosa poikkeaa tavanomaisesta siksi, että siellä on sekä asutusta että teollisuutta. Päivölän kauppa-alueen laajeneminen on lisännyt alueen liikennettä huomattavasti. Tämä aiheuttaa haasteita turvallisuudelle.

– Rekat kulkevat samoja teitä kuin koululaiset. Autojen vauhti on kova ja meluakin syntyy, Sarpo avaa tilannetta.

Ylikulkusiltaa tai alikulkutunnelia Pohjasta on suunniteltu keskustaan jo vuosikymmeniä. Ratakiskot erottavat kaupunginosan ydinkeskustasta ja sinne tahtova joutuu kiertämään melkoisen lenkin.

– Silta tai tunneli toisivat Pohjaa lähemmäs keskustaa, mutta ne lisäisivät myös alueen liikennettä. Siitä olisi keskustalaisten helppo hurauttaa pyörällä Prismaan, Sarpo pohtii.

 

Teksti:

Virpi Kupiainen-Ämmälä

Lue koko juttu Eparista 5.9.2018.

>>>>>>> Stashed changes