Pyörätaksilla ympäri ämpäri Seinäjokea - Oletko kokeillut jo tätä menopeliä?

Kesäkuun alusta lähtien Seinäjoen lauantai-illoissa on saattanut törmätä siniseen pyörien päällä kulkevaan koppimaiseen kapistukseen. Kyseessä on varsin huomiotaherättävä ilmestys, jollaista ei ole tottunut näkemään Seinäjoen kaduilla.

Kyseessä on Saku Helin ja hänen yrityksensä Seinäjoen Pyörätaksi. Yritys on perustettu huhtikuussa 2021 ja on Seinäjoella ensimmäinen laatuaan.

– Bongasin kerran Tori.fi:stä vastaavanlaisen riksan. Idea jäi silloin vielä hautumaan, mutta kun pari vuotta sitten kuulin pyörätaksien olevan suosittuja Kuopiossa, ajattelin, että pitäähän tälläinen saada Seinäjoellekin, Helin kertoo ideastaan.

Pyörätaksiin ei tarvitse olla mitään taksilupia. Ainoastaan moottorilla varustetun polkupyörän liikennevakuutus, sillä pyörätaksin eturenkaassa on 1000W:n tehoinen sähkömoottori, jonka voi halutessaan kytkeä päälle helpottamaan polku-urakkaa.

Helin on hakenut pyörätaksinsa Tanskasta asti viime vuoden helmikuussa. Hän oli bongannut sen maan Tori.fi kaltaisilta sivuilta.

– Juuri, kun pääsin reissusta kotiin iski korona. Suunnitelmat menivät silloin vähän uusiksi ja yrityksen perustaminen siirtyi tälle kesälle, Helin kertoo.

Hommat on nyt kuitenkin saatu käyntiin ja pyörätaksille on kaupungin luvalla pystytetty oma taksitolppakin, joka löytyy Puistopolulta. Taksitolpan tunnistaa sen sinisestä väristä. Alunperin valkoiseen, PV-muovista tehtyyn, koppiin on saatu sininen väri teippaamalla.

– Pohdin myös keltaista, mutta ajattelin, että se olisi houkutellut kaiken maailman ötököitä, Helin valaisee värivalintaansa.

Pyörätaksiin mahtuu kuskin lisäksi kaksi asiakasta. Asiakkailla ei aina ole mitään tiettyä päämäärää, sillä suurin osa haluaa vain kierrellä ja katsella maisemia.

– Asiakkaita tulee kyytiin enimmäkseen tolpalta ja kaduilta, mutta netin kauttakin on muutama tilannut. Suurin osa naureskelee ja ihmettelee, että miten tällainen on Seinäjoelle saatu, Helin kertoo asiakaskohtaamisistaan.

Taksin normaalivauhti on noin 10-15 km/h, mutta 20 km/h pääsee myös, jos alkaa polkea oikein tosissaan. Keskusta-alueella, ihmisten keskellä, ajetaan luonnollisesti vähän hiljempaa.

– Kun menee tällaista leppoista vauhtia niin ei ole kovin raskasta polkea. Lähinnä mäet ovat suurimpia ongelmia. Sairaalanmäkeä en lähde polkemaan, sitten täytyy kiertää loivempaa kautta, Helin naureskelee.

Vaikka pyörätaksi liikkuukin lähinnä keskustan alueella, ei Helin poissulje mitään alueita ja pidempiäkin reissuja saa ehdottaa.

– Kerran joku halusi päästä Nurmoon ja sinnehän lähdettiin. Hän kuitenkin hyppäsi pois jo Hyllykallion Prisman kohdassa ja maksoi vieläpä tuplahinnan.

Pyörätaksilla pääsee kulkemaan helpoiten puistoteillä, sillä töyssyiset pyörätiet saattavat joskus aiheuttaa hieman ongelmia.

– Välillä joutuu asiakasta vähän varoitella, jos tulee oikein paha rotvalli. Muuten Seinäjoella on kyllä ihan hyvin pyöräteitä, Helin kertoo.

Helin on juuri palkannut kaksi työntekijää helpottamaan ajourakkaansa. Tähän asti pyörataksi on ollut liikenteessä lähinnä viikonloppuisin, mutta se saattaa muuttua jatkossa.

– Olemme siellä, missä ihmisetkin ovat. Jos on jotain tapahtumaa niin mekin olemme ajossa, Helin vakuuttaa.

Miksi sitten pitäisi valita pyörätaksi normaalin taksin sijaan?

– Onhan tämä varsinkin näin kesäisin mukava sekä varmasti uudenlainen kokemus kaikille. Ja ilmastointikin toimii hyvin, Helin kiteyttää.

Pyörätaksin verkkosivuilta löytyy informaatiota taksin ajovuoroista. Sieltä voi tilata pyörätaksin myös ennakkoon.

Emilia Tuomikoski