Uutiset

Toriparkin ramppi hahmottuu

Tuomirannan talon purkaminen vapautti toriparkin rampin rakentamiselle tilaa. Kuva Outi Rantala
  • Epari

Seinäjoen keskustan pysäköintitalon ajoluiskaa aletaan rakentaa heinä-elokuun vaihteessa. Tämä kuormittaa väliaikaisesti keskustan pysäköintiä jonkin verran. Ilkka-Yhtymän pysäköintihallin mennessä kiinni kymmenet käyttäjät parkkeeraavat muualle keskustassa.

Seiparkin toimitusjohtaja Mika Mäntykoski arvioi, että toriparkin ramppia päästään rakentamaan viimeistään elokuun alussa.

– Kulku pysäköintitaloon tulee Puskantien ja Koulukadun risteyksestä eli Mega-keskuksen kulmilta.

Rakennustöille lisää tilaa vapauttaa Koulukadulta purettu Tuomirannan talo, joka piti alun perin purkaa vasta parin vuoden päästä.

Kalevankatu ja Keskuskatu muutetaan torin kohdalla pihakaduiksi, joilla autoliikenne on rajoitetusti sallittu. Koulukadun pätkä Keskuskadun ja Puskantien välistä eli Ilkan toimitalon edestä on tulevaisuudessa kävelykatu.

Koulukatu 10:ssä sijaitsevan Ilkka-Yhtymän kiinteistön oma parkkihalli menee rakennustyön ajaksi kiinni. Heinäkuun alusta lähtien kymmenille käyttäjille on väliaikaiset parkkipaikat Maakunnankadulta entisen Anttilan sekä Koulukadulta Mega-keskuksen ja Nuorisokeskuksen paikoitusalueilta. Tämä vähentää yleisessä käytössä olevia parkkiruutuja. Toriparkki valmistuu tammikuun lopussa 2018.

Kun toriparkki on avattu, Ilkan pysäköintihalliin ajetaan Keskuskadun suunnasta Koulukadun reunaa pitkin ja ulos Keskuskadulle ja edelleen aseman suuntaan Valtionkadulle. Alun perin kaupunki oli suunnitellut ulosajon Puskantielle, mutta se toi turvallisuushaasteita, sillä toriparkin rampin ja kävelykadun kautta poistuva liikenne olisi yhdistynyt samassa kohdassa.

Liikennejärjestelyt mietityttävät keskustan kiinteistönomistajia. Keskuskadun ja Koulukadun kulmaan entisen Kassatalon paikalle 48 asunnon ja 2-4 liikehuoneiston Kassakulmaa rakennuttava yrittäjä Reima Kuisla toivoo, että torin ympäristön kadut pidettäisiin auki autoliikenteelle. Toiveena ovat myös parkkipaikat toriparkin kannelle.

– Tämän yhteiskunnan pitää olla kaikille: autoilijoille, pyöräilijöille, kävelijöille, vanhuksille, liikuntarajoitteisille. Keskusta kuuluu kaikkien tavoitettavuuteen.

Suunnittelussa ei hänen mielestään ymmärretä kuluttajakäyttäytymistä. Kuislan mukaan Seinäjoki on maalaiskaupunki, ja sellaisena myös pysyy. Hän muistuttaa, että Seinäjoella ja maakunnassa ei ole julkista liikennettä Helsingin malliin eikä alueella riittävää massaa sille.

– Yksityisautoillahan ihmiset tulevat keskustaan niin maakunnasta kuin Törnävältä ja Hyllykallioltakin. Siksi pitää olla parkkipaikkoja myös toriparkin kannella.

Teksti: Outi Rantala

Lue artikkeli Eparista 21.6.2017

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka