Voiko sohvan pohjalta päästä juoksuvauhtiin? Urheilufysioterapeutti neuvoo, miten pakkopullaliikunta alkaa maistua hyvältä.

Ylös, ulos ja lenkille! Osa meistä ottaa neuvon ilolla vastaan, mutta kaikki eivät rakasta liikuntaa. Heille kuntoilu on pakkopulla, jota pitäisi suklaan syönnin sijaan mussuttaa ainakin muutaman kerran viikossa. Ei liikunnan riemusta, vaan siksi, että kuntoilu on terveellistä ja pitää kilot kurissa.

Pakkoliikkujaa juokseminen hengästyttää jo pelkkänä sanana. Mieleen nousevat muistot peruskoulun liikuntatunneilta, joilla kuntoa mitattiin Cooper-testillä. Se on oivallinen tapa selvittää juoksijan kuntotaso, mutta 12 minuutin juoksu ilman treenausta on jäänyt monelle mieleen kaikkea muuta kuin miellyttävänä kokemuksena. Jo parin minuutin jälkeen vatsaan pisti ja henki salpaantui. Kiukutti ja hävetti. Sen jälkeen liikuminen on rajoittunut lähinnä kävelemiseen.

Tarinan monta kertaa kuullut urheilufysioterapeutti Suvi Huhtanen vakuuttaa, että juokseminen voi olla myös mukavaa. Kepeiden askelien tuottaman riemun voi omaksua vielä aikuisenakin.

– Kun into on päällä, vaikeinta on toppuutella itseään. Jos ei ole aiemmin juuri liikkunut, ei voi heti vetää kymmenen kilometrin lenkkiä. Epärealistiset tavoitteet lannistavat varmasti.

Huonokuntoisen kannattaa aloittaa juoksutreenit kävelyllä. Pikku hiljaa vauhtia voi nostaa ja ottaa lyhyitä pyrähdyksiä. Seuraavaksi kannattaa kokeilla kävellä yhden lyhytpylvään välin ja juosta toisen. Kun kunto kasvaa, matkoja voi pidentää.

– Jos aloittaa liian treenit liian vauhdikkaasti, paikat kipeytyvät ja saa rasitusvammoja. Niitä tullaan sitten näyttämään fysioterapeutille.

Huhtanen on ottanut sydämen asiakseen kertoa oikeaoppisesta juoksemisesta. Hän tekee sitä myös ilmaiseksi. Keväällä nainen nauhoitti työpaikkansa Aktiivifysioterapian Youtube-sivuille kolmen luennon juoksukoulun. Nyt hän kertoo asiasta Eparin lukijoille videoiden kera.

Miksi? Eikö fysioterapeutille ole vain hyvä, jos ihmiset joutuvat tilaamaan ajan ammattilaisen vastaanotolle?

Huhtasta hymyilyttää.

– Kyllä meillä riittää asiakkaita muutenkin. Haluan auttaa liikkumaan niin, ettei siitä ole enemmän haittaa kuin hyötyä.

Huhtanen puhuu ennen kaikkea järkevästä ja monipuolisesta liikkumisesta.

– Kuntoilijat jakautuvat usein kahteen ryhmään. Toiset käyvät juoksemassa ja toiset kuntosalilla. Paras tulos saadaan kuitenkin sillä, että lihaskuntotreenejä yhdistetään lenkkeilyyn.

Huhtanen tietää, etteivät muutaman kerran viikossa itsensä lenkille saavat jaksa usein enää innostua kuntosalilla käymisestä. Se ei haittaa, sillä esimerkiksi reisi-, pohje- ja pakaralihasliikkeitä voi tehdä lenkin ohessa.

– Voit pitää tauon ja seisoa varpailla, tehdä kyykkyjä tai venytellä puuta vasten. Asioista ei kannata tehdä liian monimutkaisia.

Mukavaa harjoitusta ja samalla vaihtelua liikkumiseen saa vaihtamalla tyyliä.

– Juokse tai kävele ensin rauhallisesti ja ota sitten kunnon spurtti. Välillä voi liikkua nostelemalla polvia reippaasti ylös tai potkimalla kantapäitä peppuun. Koordinaatio paranee ja eri lihakset saavat treeniä.

Alueen väen hurmanneet Jouppilanvuoren elämysportaat saavat ammattilaiselta kehuja. Huhtanenkin tuo asiakkaansa usein niihin treenaamaan.

– Suosittelen liikkumaan monella tavalla. Välillä voi kokeilla pururadan sijaan kokeilla polkujuoksua. Asfaltilla juokseminen taas tuntuu ihan erilaiselta kuin se, jos on hiekkainen kylätie lenkkareiden alla.

Huhtanen kannustaa sohvaperunoitakin lähtemään ulos ilmojen lämmitessä.

– Kroppa tottuu sohvalla makaamiseen, mutta se tottuu samalla tavalla myös treenaamiseen, Huhtanen vakuuttaa.

Virpi Kupiainen-Ämmälä

Katso opetusvideot Eparin Facebook-sivulta.