Uutiset

Yksi pieni valinta voi pelastaa henkesi

Autoilijan on väistettävä vain pyörää taluttavaa pyöräilijää. Pimeällä pyöräilijää ei välttämättä edes näe väistää. kuva minna hirvelä
  • Epari

Valotta pyöräily voi tehdä pyöräilijästä näkymättömän. Kannatta tutustu valovaihtoehtoihin ennen kuin on liian myöhäistä.

Suomessa kuolee keskimäärin 27 ja loukkaantuu lähes 800 pyöräilijää vuosittain. Yli puolet kuolemaan johtaneista pyöräilyonnettomuuksista ovat yhteentörmäyksiä auton kanssa.

– Helposti ajattelee, että näkyvyys on riittävää katuvalojen loisteessa. Vaikka itse näkee polkea, eivät muut liikkujat välttämättä havaitse pyöräilijää ajoissa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Yli puolella autoilijoista on usein hankaluuksia havaita pyöräilijöitä pimeällä. Melkein puolella kävelijöistä ja kanssapyöräilijöistä on sama kokemus.

Lähes kaikki suomalaiset tietävät, että pyörässä pitää olla ajovalot hämärän aikaan. Siitä huolimatta joka toinen pyöräilijä kulkee pimeän suojassa. Liikenneturvan tärkein kirjoittamaton sääntö on ennakointi. Suomen Liikenneturvan tutkimuksien mukaan tulevaisuuden suunnittelu ei toteudu toivotulla tavalla. Vuonna 2016 ajovaloja käytti vain 47 prosenttia pyöräilijöistä. Riskialttiutta nostaa pyöräilykypärien vähäinen käyttö. Seurantojen mukaan viime vuonna kypärän käyttäjiä oli vain 42 prosenttia. Sopivan kokoinen ja muotoinen, otsan peittävä ja huolellisesti kiinnitetty kypärä toimii iskunvaimentajana onnettomuustilanteissa.

– Pyörävalo kannattaa ottaa mukaan aina pyörällä liikkuessa. Näin ei haittaa, vaikka hämärä yllättäisi kesken pyöräilyn, neuvoo Piippa.

Lasten pyöräilyturvallisuus on vanhempien vastuulla.

– Vanhempien tehtävänä on tarkistaa, että lapsilla on pyörissä vaadittavat valaistukset ja opastaa niiden merkityksestä.

Lain mukaan pyörä tulisi varustaa ajovalon lisäksi etu- ja takaheijastimilla sekä sivuheijastimilla. Sivuheijastimet kuuluvat polkupyörän sekä etu- että takaosaan kummallekin sivulle. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen ja sivuheijastimien valkoisia tai ruskeankeltaisia.

– Myös pyörän takavalon kuuluu olla punainen. Punaisen takavalon pakollisuudesta on tehty ehdotus tieliikennelakiin ja liikenneturva puoltaa esitystä.

Asianmukainen pyörävalo auttaa pyöräilijää seuraamaan tietä sekä havaitsemaan mahdolliset esteet ajoissa. Toiseksi se antaa muille liikenteessä oleville mahdollisuuden reagointiin.

– Pimeällä näkyvyyttä voi edistää pyöräilijän heijastimella, heijastavilla vaatteilla tai heijastinliivillä, Piippa luettelee.

Teksti: Sanna Keisala

Lue koko artikkeli 11.10.2017 Eparista tai näköislehdestä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka