Yrittäjä Jenni Männikkö joutui kaltereiden taakse – Unelmasta tulikin taistelu kehitystä ja koronaa vastaan: ”Nyt pitää pohtia siirtyykö kivijalkakauppa verkkoon”

Jenni Männikön unelmaa kivijalkakaupasta on koeteltu moneen kertaan. Edessä voi olla ura verkkokauppiaana.

 

Vaateliike Pretty Poodlen näyteikkuna pysäyttää ohikulkijan. Sateenkaaren väriset hiukset saaneet mallinuket keikistelevät ikkunalla tyllihameissaan. 1950-luvulta innoituksen saaneet pin up -vaatteet ovat värikkäitä ja näyttäviä. Ei ihme, että moni saapuu Kalevankadulla sijaitsevaan putiikkiin hetken mielijohteesta.

Nyt näkymää myymälään joutuu katselemaan verkon takaa, sillä Tornitalon alakerrassa oleva kauppa on eristetty rakennuksen julkisivuremontin takia.

– Tällä hetkellä on verkot edessä, mutta telineisiin tulee vielä pussit päälle. Sitten saan olla tällä ihan rauhassa ja piilossa katseilta, yrittäjä Jenni Männikkö hymähtää.

Tilanteesta huolimatta Männikkö on tuttuun tapaansa iloinen ja reipas, mutta yrittäjän sisällä kuohuu.

– Tuntuu siltä, että vastoinkäymisiä on ollut jo tarpeeksi. Kun kulku ja näköyhteys kauppaan vaikeutuvat, kassakone kilisee entistä harvemmin. Lähikuukausina mietin vakavissani sitä, onko kivijalkakaupan pitäminen enää mahdollista.

 

Pretty Poodle syntyi viisi vuotta sitten kauppiaan pitkäaikaisesta haaveesta. Metallilalla parikymmentä vuotta työskennellyt Männikkö jätti vakituisen työpaikkansa metallialalla ja miehisestä työkulttuurista mekkojen, korujen ja käsilaukkujen keskelle.

– Nykyään on hankala muistaa, että tässä eletään unelmaansa, Männikkö huokaa.

Yritystoiminnan kannattavuuden haasteet ovat olleet moninaiset. Alku sujui hyvin. Pian Keskustoria alettiin remontoida ja ydinkeskustassa liikkuminen hankaloitui. Se pudotti asiakasmäärät melkein puoleen. Kun tori ja kulkureitit avattiin, iski korona.

– Vuosi sitten kauppa hyytyi kokonaan. Kun ihmiset pysyvät kotona ja juhlat peruuntuivat, ei tarvittu parempia vaatteitakaan. Sama tilanne näyttää olevan tänäkin keväänä.

Normitilanteessa Pretty Poodlessa elettäisiin sesonkikuukausien alkuhetkiä.

– Eniten asiakkaita käy huhtikuusta elokuuhun. Tangomarkkinat ja muut tapahtumat ovat tuoneet jopa puolet asiakkaista. Myös kokouksissa ja koulutuksissa käyneet ovat ennen junalle menoaa pysähtyneet ostoksille. Nyt heitäkään ei näy.

Männikkö ei ole valittajatyyppiä, mutta sanoo, että jossain vaiheessa on hyväksyttävä tosiasiat. Jos tulot ovat menoja pienemmät, yritystoimintaa ei voi jatkaa.

– Tiesin toki, että julkisivuremontti on tuossa, mutta kassa ei kestä myymälän perustamista muualle. Muutto vie aina rahaa.

Keskustan kivijalkaliikkeiden puolestapuhuja ei ole miettinyt siirtyvänsä isompien asiakasvierojen perässä Ideaparkkiin.

– Sinnekin muutto olisi kallista. Lisäksi vuokrat ovat ihan liian korkeat. Yhden naisen yrityksellä ei liioin olisi mahdollisuutta pitää kauppaa auki kauppakeskuksen aukioloaikojen mukaan.

Omassa liikepaikassaan Männikkö voi räätälöidä aukioloaikoja sesongin mukaan. Nyt hiljaisena aikana myymälä on kiinni maanantaisin.

 

Pretty Poodlella on koko ajan ollut kivijalkamyymälän lisäksi verkkokauppa. Erikoistuotemyymälän tarjonta kiinnostaa alan harrastajia ympäri Suomen.

– Jos kivijalkaliike loppuu, nettikauppa jatkuu. Se ei kuitenkaan elätä edes yhtä henkeä, mutta onneksi verkkokauppaa voi pyörittää muun työn ohella.

Männikkö huomauttaa, ettei verkkokauppa ole raha-automaatti, joka vain kilauttelee tilauksia ja rahaa. Yritysmaailmassa kaiken pitäisi olla suurta ja globaalia.

– Verkkokaupassa on työtä ja kuluja. Kilpailu on kovaa. Verkossa koko maailma on auki ja pienen kaupan on vaikeaa taistella isoja vastaan. Ne voivat myydä tuotteita sillä hinnalla, millä pienet saavat ostaa ne sisään.

Tuleva kevät ja kesä viitoittavat yrityksen tulevaisuuden. Uutta tavaraa on tulossa, mutta yrittäjä tilaa tavaraa omalla riskillä.

– Onneni on se, että tavarat tulevat pieniltä toimijoilta eikä tilauksia tarvitse tehdä vuotta etukäteen. Pienet firmat joustavat tilauksissa. Saan laitettua tilauksia jäihin, mutta toisaalta voin saada paketit äkkiäkin.

Lopuksi on vielä pakko kysyä, mikä on in tänä keväänä?

– Värit ja kukkakuviot tulevat aina kesäksi. Nyt erityisen suosittuja ovat luontoon ja viidakkoon liittyvät kuosit, Männikkö kertoo.

Virpi Kupiainen-Ämmälä

 

Katso video asiasta Eparin Facebookista tai Instagramista.

 

Lue lisää Tornitalon remontista Eparista 31.3.2021.