Uutiset

Samansukupuolisia on vihitty kirkolliseen avioliittoon Lapuan hiippakunnassakin – Pride-viikko edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia

Tapani Renko, Mari Kela ja Henna Salo (oik.) liputtaavat sen puolesta, että rakkaus ja papin siunaama avioliitto kuuluvat kaikille sukupuolesta rippumatta.
Tapani Renko, Mari Kela ja Henna Salo (oik.) liputtaavat sen puolesta, että rakkaus ja papin siunaama avioliitto kuuluvat kaikille sukupuolesta rippumatta.
Kuva: Virpi Kupiainen-Ämmälä
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Kirkon alttarille astelevat vihkimistarkoituksessa vain mies ja nainen. Näin sanotaan evankelisluterilaisessa kirkollislaissa. Epari julkaisi asiasta uutisen muutama viikko sitten (10.5.2023). Siinä lehden tiedusteluun vastanneet Seinäjoen ja lähiseurakuntien edustajat sanoivat, ettei seurakuntiin ole tullut kyselyitä samaa sukupuolta olevien vihkimisistä.

Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki on samoilla linjoilla.

– Tuntuu, että kysymys on noussut kokoaan suuremmaksi. Seurakuntien arjessa vihkimispyyntöjä tulee hyvin harvoin, Salomäki kommentoi tuolloin.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kauhavan seurakunta oli hiljattain asian edessä, koska Sami-Petteri ja Jarno Övermark olisivat halunneet kirkollisen vihkimisen Ylihärmän kirkossa. Komiat-lehdessä (15.3.2023) julkaistun jutun mukaan pyyntö evättiin, sillä evankelisluterilaisen kirkon linjan mukaan avioliiton solmivat mies ja nainen. Asia ei ole muuttunut, vaikka samansukupuolisten solmima avioliitto tuli Suomen lain mukaan mahdolliseksi vuonna 2017.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tämä näky ihastuttaa ja vihastuttaa. Samaa sukupuolta olevat eivät enää voi rekisteröidä parisuhdetta, vaan he solmivat avioliiton. Samasukupuolisilla aviopareilla on samat oikeudet kuin erisukupuolisilla aviopareilla.
Kuva: Kuvituskuva Peter Jansson

Varoitus vihkimisestä

Övermarkit vihittiin avioliittoon kirkon sijaan Härmän kylpylässä. Vihkipapin he löysivät sateenkaaripapit.wordpress.com-sivustolta. Verkkosivustolla on lista papeista, jotka ovat valmiita vihkimään samaa sukupuolta olevia. Sivustolla on neljän eteläpohjalaisen papin nimi.

Yksi heistä on Henna Salo. Hän vihki samaa sukupuolta olevan parin aviolittoon heti lakimuutoksen jälkeen. Tuomiokapituli antoi silloin Nurmon pappina työskennelle Salolle varoituksen. Nainen valitti asiasta hallinto-oikeuteen, mutta varoitusta ei kumottu. Kirkon kielteisestä kannasta huolimatta vain neljä muuta pappia on vuosien varrella saanut varoituksen samasta asiasta. Yleensä niskuroivat papit selviävät puhuttelulla. Pahimmassa tapauksessa he voivat menettää työnsä ja pappisoikeutensa.

Tekikö varoitus tehtävänsä? Onko Salo sen jälkeen uskaltanut julistaa avioliittoon kahta samaa sukupuolta olevaa?

– En ala itseäni julkisesti kriminalisoimaan. Sanotaanko näin, että kaikille minuun yhteyttä ottaneille on löytynyt vihkijä, Salo muotoilee.

Tarvetta on

Henna Salo on Seinäjoen seurakunnan kirkkovaltuutettu. Hän edustaa Avara kirkko -ryhmää Tapani Rengon ja Mari Kelan kanssa. Kolmen kopla toivoo, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat saisivat avioliitolleen kirkon siunauksen.

Tässä jutussa he haluavat oikoa paikallisten seurakuntien tietoa siitä, ettei samaa sukupuolta olevien vihkimisille ole alueella tarvetta. Salon mukaan Lapuan hiippakunnan alueella on vuoden 2017 jälkeen vihitty avioliittoon ainakin kymmenkunta nais- tai miesparia.

– Emme syytä seurakuntia valehtelusta. Kyse lienee siitä, ettei tieto kulje kirkkoherroille saakka. Seurakuntalaiset tuntevat heidän kantansa ja osoittavat vihkimispyynnöt muualle, kolmikko pohtii.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Evankelisluterilaisen kirkon linjan mukaan avioliiton solmivat mies ja nainen. Asia ei ole muuttunut, vaikka samansukupuolisten solmima avioliitto tuli Suomen lain mukaan mahdolliseksi vuonna 2017.
Kuva: Jouko Hänninen

Paikkakunnan koko vaikuttaa kantaan

Suurimmissa kaupungeissa seksuaali- ja sukupuoliväestöihin kuuluvien kirkkovihkimiset ovat jo arkipäivää. Pappeja ei rangaista. Osa papistosta ja piispoistakin on jo vuosia kertonut sallivansa kahden saman sukupuolen välisen avioliiton.

Suomen kirkon pappisliiton jäsenistä 17 prosenttia vastusti samaa sukupuolta olevien vihkimistä viime vuonna. Neljä vuotta aiemmin vastustajia oli 24 prosenttia vastaajista. Vuonna 2014 luku oli 35. Asiat selviävät ilmajokelaissyntyisen professori Kati Tervo-Niemelän viime viikolla julkaistusta tutkimuksesta.

Seinäjoen seurakunnan uusi kirkkoherra Ari Auranen haluaa säilyttää avioliiton naisen ja miehen välisenä asiana. Avara kirkko -ryhmä seisoo silti Aurasen takana.

– Emme halua luoda ristiriitoja asioiden ja henkilöiden välille. Haluamme vain sanoa, että Raamatun teksteistä on erilaisia tulkintoja eikä kukaan voi sanoa, mikä niistä on oikea ja väärä. Uusi kirkkoherra on kuunteleva ja haluaa keskustella asioista. Hän myös hyväksyy, että seurakunnan tiloissa voi rukoilla kahden samaa sukupuolta olevan parin puolesta niin kuin piispainkokous ohjeistaa, Renko kertoo.

Renko on eläkkeellä oleva pappi. Suostuisiko hän vihkimään mies- tai naisparin?

– Olen työni jo tehnyt. Jos pitäisi valita, niin mielelläni odottaisin sitä, että kirkko muuttaisi kantaansa Suomen lain mukaiseksi. Toivoin sen tapahtuvan nopeasti. Olen nähnyt millaista surua ja tuskaa nykyinen tilanne aiheuttaa.

Renko harmittelee, että kirkon kielteinen kanta on aiheuttanut paljon kirkosta eroamisia.

– Jos eronneet olisivat jääneet ja päässeet seurakuntaan päättäjiksi, kirkossa voisi jo olla tasa-arvoinen avioliittolaki, Renko uskoo.

Miksi pitäisi?

Miksi Avara kirkko -ryhmä kannattaa mies- ja naisparien kirkollista vihkimistä? Miksi ei riitä, että samansukupuoliset solmivat Suomen lain hyväksymän avioliiton?

– Raamattu opettaa lähimmäisenrakkautta ja sitä, että kaikki ovat arvokkaita ja samanarvoisia. Jeesus osoitti tämän omalla toiminnallaan. Hän hyväksi myös erilaiset ja muiden halveksimat ihmiset. Nykyään Suomessa ei ole samarialaisia tai spitaalisia, mutta muita vähemmistöjä kyllä. Kuka tahansa voi olla erilainen. Kaupan kassa, opettaja tai työkaveri. Itsekään en kirkon entisenä nuoriso-ohjaajana ja viiden lapsen äitinä ehkä vaikuta tyypilliseltä seksuaalivähemmistöedustajalta, Kela sanoo.

Salo nyökyttelee ja lisää Kelan listaan oikeudenmukaisuuden.

– Nais- ja miesparit kokevat kiusaamista ja syrjintää. Heitä on savustettu ulos perheistä ja työpaikoista seksuaalisen suuntautumisensa perusteella. Sillä on ollut monen elämään hirvittäviä seurauksia.

Salo tietää, etteivät kirkollista vihkimistä toivovat samansukupuoliset parit halua naimisiin kirkossa tavan tai kauniin ympäristön vuoksi niin kuin osa nais- ja miespareista.

– Heillä on syvä uskonnollinen vakaus. He oikeasti haluavat rakkaudelleen kirkon ja Jumalan siunauksen.

Kokonaisuus eikä lause

Avara kirkko -ryhmä jäsenet tuntevat Raamatun hyvin. Missä kohdassa on sanottu, että samansukupuolisten avioliitolle pitäisi antaa kirkollinen siunaus? Tai se, ettei saisi antaa?

– Ei missään. Raamattua ja sen tekstejä voidaan tulkita monella tavalla. Raamattua pitäisi käsitellä kokonaisuutena eikä etsiä ohjeita yksittäisistä lauseista, Salo sanoo.

Hän muistuttaa, että Raamatun tapahtumien aikana maailma on ollut erilainen.

– Silloin esimerkiksi naiset ajettiin kuukautisten ajaksi asumuksen ulkopuolelle. Näin ei enää tehdä, vaikka siitä on Raamatussa kerrottu. Moni muukin asia on tuhansien vuosien aikana muuttunut, Salo selvittää.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Sateenkaaren väriset asusteet kertovat kantajansa myönteisestä suhtautumisesta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.  
Kuva: Virpi Kupiainen-Ämmälä

Pridea vietetään Seinäjoella ensi viikolla

Ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma Seinäjoki Pride järjestetään tapahtumien sarjana ensi viikolla. Tapahtuman tarkoitus on puolustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhtäläisiä oikeuksia ja etuja sekä nostaa esiin sateenkaarivähemmistöjen kulttuuria.

Seinäjoki Pridea juhlitaan monella tavalla. Silloin muun muassa virkataan yhteistä sateenkaarta, nähdään burleskia, etsitään seuraa pikadeiteillä, kokoonnutaan vertaisryhmiin, järjestetään luento- ja keskustelutilaisuuksia, kuunnellaan Jumalan sanaa sateenkaarimessussa sekä puhutaan sateenkaarilasten ja -nuorten kohtaamisesta terveydenhuollossa.

Parhaiten teemaviikko näkyy kaupunkilaisille 10. kesäkuuta, jolloin Seinäjoella marssitaan pride-kulkueessa. Kulkue matkaa Puistopolulta Keskuskadun ja Koulukadun kautta Lakeuednpuistoon, jonne kokoonnutaan piknikille puistjuhlan merkeissä.

Osallistumalla antaa tukensa

Tapahtuman takana on Lakeuden Sateenkaari ry. Siihen kuuluu 150 jäsentä.

Seinäjoen kirkkovaltuustossa Avoin kirkko -ryhmää edustavat Henna Salo ja Mari Kela kutsuvat kaikki mukaan.

– Osallistuminen ei tarkoita, että itse kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistön. Mukaan tulemalla voit kuitenkin tukea heitä, naiset sanovat.

Tukeaan voi osoittaa ympäri vuoden antamalla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tunnuksen näkyä esimerkiksi vaatteissa tai asusteissa. Kela pitää asiaa erittäin tärkeänä.

– Sateenkaarinuoret tekevät paljon itsemurhia, koska kokevat joutuvansa salaamaan todellisen minänsä. He kärsivät syrjinnästä ja vihapuheista. Sateenkaari-tunnus kertoo siitä, että tuolle ihmiselle voin puhua tästä asiasta. Yksi ymmärtävä ihminen voi pelastaa toisen hengen.

Pride

Pride on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen juhlatapahtuma. Seinäjoen ensimmäinen pride-tapahtuma oli vuonna 2013.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tunnetuin pride-symboli on sateenkaarilippu.

Sateenkaari-ihmisiin luetaan henkilöt, jotka kuuluvat seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön tai molempiin.

Sateenkaariväki julistaa: ”Pohjalaisuus kuuluu kaikille”.
Kuva: Miranda Kivekäs
Jaa artikkeli
Lounaspaikka