Uutiset

Se oli rakkautta ensi istumalla – Päivi Färmistä tuli hetkessä intohimoinen sähköautoilija

Koska moottori ei vie konepellin alla olevaa tilaa, Päivi Färm on keskinyt sille muuta käyttöä. 
– Kesällä lastaan sen täyteen jäitä ja juomia. On sitten aina kylmät juomat mukana.  
Koska moottori ei vie konepellin alla olevaa tilaa, Päivi Färm on keskinyt sille muuta käyttöä. – Kesällä lastaan sen täyteen jäitä ja juomia. On sitten aina kylmät juomat mukana.  
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Sähköauto vei Päivi Färmin sydämen jo autokaupassa. Nyt nainen levittää

ekologisen autoilun ilosanomaa järjestämällä renkaidenpotkijaisia.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Tässä tapauksessa fraasiin voi liittää katselun lisäksi myös istumisen.

– Auton penkki sopi peffaani täydellisesti. Päätös oli selvä jo ennen liikkeelle lähtöä, kuvailee Päivi Färm ensitreffejään tuliterän sähköautonsa kanssa.

Färm ja Ford Mustang ovat olleet kolmen kuukauden ajan kuin paita ja peppu. Kilometrejä menopelin mittariin on kertynyt 11 000. Jo nyt Färm on vakuuttunut, ettei paluuta polttomoottoriautoon ole.

Färm ei miettinyt sähköauton ostamista pitkään. Hän osti edellisen autonsa elokuussa. Puoliso sai kuitenkin kultansa pienellä suostuttelulla nopeasti sähköautokaupoille.

– Helppous oli iskevä perustelu. Sähköautossa ei ole juuri huoltokuluja. Kun moottoria ei ole, ei tarvita esimerkiksi öljynvaihtoa, Färm selvittää.

Yksi iso syy sähköauton ostamiseen oli ajamisen edullisuus.

– Näillä polttoainehinnoilla on ihan ilo ajaa bensa-aseman ohi.

Ilmajoella asuva nainen työskentelee kotihoidossa. Yhden vuoron aikana auton matkamittariin voi kertyä 70 kilometriä.

– Matka on katkonaista. Pysähdyksiä on muutaman kilometrin välein. Pakkasella auto ehtii välillä jäähtyä. Auto ei tuollaisesta ajosta tykkää ja bensaankin kuluu rahaa tavallista enemmän.

Sähköauto on sopinut kotihoitajan arkeen täydellisesti.

– Se on aina lähtövalmiina. Puhelimeen ladatulla sovelluksella pystyy napauttamaan lämmityksen päälle, Färm iloitsee.

Kiinnostus sähköautoja kohtaan on nykyään kova. Moni ajattelee niiden ostamisen olevan mahdollista vain hyvätuloisille. Färm on toista mieltä.

– Polttoaineesta säästyneellä rahalla maksaa lainaa jo ihan kivasti.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivi Färm näyttää, kuinka ajotietokoneen näyttö muuttuu piirrustusalustaksi.
Kuva: Virpi Kupiainen-Ämmälä

Virtaa autolle ja kuskille

Auton toimintasäde on Färm kokemuksen mukaan talvella noin 250 kilometriä ja kesällä melkein puolta enemmän.

– Se riittää hyvin normaaliin ajoon. Jos lähdetään pidemmälle, ei ajajakaan jaksa yhdeltä istumalta autoa pidemmälle. Välillä on hyvä pitää kahvipaussi.

Färm lataa kotona autoaan voimavirralla. Kauppareissuilla hän valitsee mieluusti sellaiset paikat, mistä löytyy latauspistokkeita.

Vauhtia rakastava nainen iloitsee siitä, että sähköauto kiihtyy nopeasti.

– Heppoja on 269 eli ei tällä jalkoihin jää. Moottorin ääniä jäljittelevät äänet saa halutessaan päälle auton ajotietokoneesta.

Kaikesta huolimatta sähköautoilulle riittää myös arvostelijoita. Färmin mukaan arvostelu koskee tavallisesti latauspaikkoja ja toimintasädettä.

– Autot ovat kehittyneet viime vuosina paljon. Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kommentointia, Färm vinkkaa.

Eniten huulenheittoa on aiheuttanut auton mallinimi, joka mielletään urheiluautolle kuuluvaksi.

– Ei ole minun syyni, että auto on ristitty Mustangiksi. Itselle se on Musse vaan.

Renkaita saa potkia

Sähköautoinnostus ja toisaalta innostukselle osoitettu kritiikki on saanut Färmin liittymään Facebookissa olevaan Sähköautojen renkaanpotkijaiset -ryhmään. Viestien vaihtelun lisäksi ryhmäläiset kokoontuvat konkreettisesti yhteen ympäri maata. Färm on järjestänyt tapaamisia Ideaparkin pihassa.

– Mukaan saa tulla sähköautolla tai ilman. Jos omaa ei ole, tapaamisissa on mahdollisuus tutustua vaihtoehtoon ja kysellä lisää. Joku saattaa päästää myös koeajolle.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä ja milloin?

Renkaanpotkijaiset järjestetään jokaisen kuukauden toisena sunnuntaina kello 12-14 Seinäjoen Ideaparkin sähköautojen latauskentän luona. Äitienpäivän takia seuraava kokoontuminen siirtyy viikolla eteenpäin.

Päivi Färm on teippauttanut autonsa persoonallisiksi jo pitkään. Pinkki kertoo hänen lempiväristään ja tassut koiraharrastuksesta.
Kuva: Virpi Kupiainen-Ämmälä

Valtion hankintatuki ja autoveron poisto lisäävät sähköautojen kiinnostavuutta

Täyssähköautojen menekki lisääntyy vähitellen. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista 14 prosenttia oli täyssähköautoja. Luku on noussut vuoden takaisesta liki neljällä prosentilla.

Sähköauton ja polttomoottoriauton yhdistelmien eli hybridien osuus uusista autoista oli alkuvuonna viidennes. Osuus on sama kuin vuosi sitten.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan ladattavien autojen osuus kaikista rekisteröinneistä on kasvanut lähes 35 prosenttiin.

– Lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista on ollut ladattavia, tietää toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Lisää hankintatukea

Täyssähköauton hankintaan on vuodesta 2018 saanut hankintatukea 2 000 euroa. Tuki myönnetään yksityishenkilöille uuden enintään 50 000 euroa maksavan täyssähköauton hankintaan tai liisaukseen. Tukea haetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle budjetoitiin tälle vuodelle alun perin 7,5 miljoonaa euroa. Nyt siitä on käytetty 80 prosenttia.

Osana vihreän siirtymän tukipakettia maan hallitus lisäsi juuri hankintatukea 9,5 miljoonalla eurolla. Tämä mahdollistaa tuen yli 4 500 täyssähköisen henkilöauton hankintaan.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on asiasta riemuissaan.

– Määrärahan loppuminen jo ennen kesää olisi leikannut pysyvästi täyssähköautojen kysyntää, sillä monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys.

Autojen käyttövoimamurroksen alkuvuosille ajoittuva hankintatuki on yksi tärkeimmistä liikenteen sähköistymistä nopeuttavista kannusteista, sillä uuden täyssähköauton hankintahinta on keskimäärin vielä noin 20 000 euroa keskimääräistä polttomoottoriautoa kalliimpi. Hankintatuki lisää sähköautojen määrää autokannassa ja laajentaa vähitellen myös käytettyjen sähköautojen saatavuutta.

– Täyssähköautojen kysyntää on vauhdittanut mallivalikoiman laajeneminen ja täyssähköautojen autoveron poisto, joka hankintatukeen yhdistettynä on tuonut sähköautojen hinnan kilpailukykyisemmäksi bensiiniautoihin nähden, Kallio tietää.

Sähköautoja voi ladata esimerkiksi Jalasjärvellä Juustoportin pihassa.
Kuva: Kari Löfhjelm

Sähköautoa saattaa joutua odottamaan jopa vuoden

Sähköautojen kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan. Niitä saatetaan joutua odottamaan jopa vuosi.

Automyyjä Mikko Vattuaho R. Rinta-Joupista tietää tilanteen.

– Meillä odotusaika on ollut kuudesta kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen. Aika lailla erilaisessa tilanteessa ollaan kuin ennen koronaa, jolloin uusia polttomoottoriautoja saattoi olla pihassa kymmeniä.

Mikä sähköautojen saannissa vie aikaa?

– Koronalla ja sotatilalla on vaikutusta. Suuri syy on puute akki- ja puolijohdekomponenteista. Niitä tarvitaan sähköautoissakin, jotka ovat periaatteessa neljällä pyörällä liikkuvia tietokoneita, Vattuaho selvittää.

Kun asiakas saapuu autokauppaan ostohousut jalassa, hän on nykyään kiinnostunut ladattavista autoista.

– Tämän vuoden puolella luovutetuista uusista Fordeista 35 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Sähköautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Varsinkin polttoaineen hinnan nousu on saanut ajattelemaan muita vaihtoehtoja. Jos tavaraa vain olisi, myyntiä tehtäisiin varmasti vieläkin enemmän, Vattuaho uskoo.

Samaa sanoo myyntijohtaja Mikko Tamsi Maakunnan Autosta. Myymälä saa ensimmäisen täyssähköauton koeajoon kesäkuussa.

– Kauppa on käynyt hyvin jo ennakkoon.

Tamsi arvelee, että ensimmäisten säjköautojen toimitus on syksyllä.

– Kun koeajot alkavat, tilauskirja täyttyy varmasti nopeasti. Se taas tietää toimitusaikojen pidentymistä.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka