Uutiset

Sähköautoilun yleistymisen este on asiantuntijan mukaan kuluttajan kukkarossa ja korvien välissä – Pytinki-messuilla paneudutaan nyt myös liikkumiseen

story-image
  • Virpi Kupiainen-Ämmälä

Joka neljäs Suomessa ensirekisteröity henkilöauto kulkee sähköllä. Moni sähköauton omistajista ei enää haluaisi palata polttomoottoriautoon.

Yksi heistä on Ari Parkkonen, jopa puhuu Pytinki-messulla sähköautoilusta ja vastaa yleisöä askarruttaviin kysymyksiin. Parkkonen on valmentaja yrityksessä nimeltä Excelsior Liikenneturvallisuus.

Miehen alla on nyt kolmas sähköauto. Sähköisiä kilometrejä takana on lähes 150 000. Ne ovat kertyneet kahden ja puolen vuoden aikana.

Edullista käyttää

Sähköautot ovat Parkkosen mieleen monestakin syystä. Tärkeimmäksi hän nimeää ajamisen edullisuuden.

– Käyttökulut ovat sähkön hinnan kallistumisenkin jälkeen edulliset. Oman autoni käyttösäde on nelisensataa kilometriä. Matkan vaatima sähkö maksaa parikymppiä. Bensaa menisi 70 eurolla.

Parkkosta miellyttää myös sähköauton äänettömyys, saasteettomuus ja käyttömukavuus.

– Autossa ei ole nesteitä eikä öljyjä, joten se toimii talvellakin samoin kuin kesällä ja lämpenee nopeasti. Kun hieman ennen kotoa lähtöä kytkee esilämmityksen päälle, niin autoon astuessa siellä jo mukavan lämmin. Kesällä auton voi vastaavasti esiviilentää.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ari Parkkonen puhuu Pytinki-messulla sähköautoilusta ja vastaa yleisöä askarruttaviin kysymyksiin.

Väärä kysymys

Sähköautoista kiinnostuneet kysyvät Parkkosen mukaan aina ensimmäiseksi sitä, kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee.

– Tuo on väärä kysymys. Pitäisi kysyä pikemminkin sitä, kuinka nopeasti auto latautuu. Harva meistä ajaa Helsingistä Ivaloon ilman vessataukoja.

Parkkonen kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan mukaan yli 90 prosentille ihmisistä riittäisi se, että auton matkasäde on maksimissaan 300 kilometriä.

– Enemmän on siis merkitystä lataamisen nopeudella ja sen hinnalla. Jos lataisin kotona pistorasiasta autoa, akun täyttyminen vie pari vuorokautta. Kotilatausasemalla homma hoituu yön aikana ja suurteholatauspisteissä puolessa tunnissa.

Paljon latauspaikkoja

Latauspaikkojen löytyminen ei ole Suomessa ongelma.

– Latauspaikkoja tehdään enemmän kuin mitä uusia sähköautoja tulee liikenteeseen. Suurteholatauspisteitä asennettiin viime vuonna 840 kappaletta, Parkkonen selvittää.

Vaikka latauspisteitä on tarjolla, Parkkonen ei pistäisi autoa lataukseen aina kun se on mahdollista.

– Auto kannattaa ladata silloin kun se on pidempiä aikoja pysäköitynä, esimerkiksi kotona ja työpaikalla. Matkan varrella lataus on nopeinta kun laturille menee melko tyhjällä ja lämpöisellä akulla.

Alan asiantuntijan mielestä suurin este sähköautoilulle on ihmisten ajatusmaailma. Toisena tulee se, että sähköautot ovat vielä polttomoottoriautoja kalliimpia.

– Ihan kaikille sähköauto ei sovi. Jos joutuisin vetämään usein ja pitkiä matkoja kookasta perävaunua, niin ostaisin polttomoottoriauton.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä ja missä?

Pytinki-messut järjestetään 25.–26.3. Seinäjoki Areenalla.

Pytinki on rakentamisen, remontoinnin ja asumisen tapahtuma. Messuilla käsitellään esimerkiksi älykoteja, Seinäjoen keskustan muutosta, tulevaisuuden jätehuoltoa ja kevään sisustusvinkkejä.

Tämän vuoden teema on sähköautoilu.

Näytteilleasettajia on yli 130.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka