Uutiset

Täysillä kurviin – Seinäjoen rallilegenda Lasse Hirvijärvi valmistautuu viimeiseen Tunturiralliin

Ralliautoilija Lasse Hirvijärvi starttaa pian Tunturiralliin. Tämä takavuosilta otettu vauhdikas kuva löytyy Hirvijärven tuoreesta kirjasta.
Ralliautoilija Lasse Hirvijärvi starttaa pian Tunturiralliin. Tämä takavuosilta otettu vauhdikas kuva löytyy Hirvijärven tuoreesta kirjasta.
Kuva: Jari Kohonen
  • Hannu Lusa

Seinäjokelaisen kokeneen ralliautoilijan Lasse Hirvijärven pitkä ura jatkuu yhä. Hän on sanojensa mukaan yrittänyt lopettaa jo monta kertaa, mutta ei ole vielä siihen pystynyt.

– En vain ole päässyt eroon ralleista. Päätin, että jatkan uraani vielä ainakin vuoden. Samalla tulee se viimeinenkin Tunturiralli joskus käytyä. Tällä viikolla se on nyt sitten edessä, Lasse Hirvijärvi kertoo.

Alkava rallivuosi on Hirvijärvelle jo 43. Hän on ollut kuljettajana useita vuosia ja toiminut myös kartturina muun muassa edesmenneelle kauhajokelaiselle Esa Saarenpäälle ja alajärveläiselle Kosti Katajamäelle.

– Saarenpään kanssa ajoimme yhdessä 48 rallia ja voitimme Suomen mestaruuden 1992. Sen jälkeen 2000-luvun alussa siirryin Katajamäen kartturiksi seitsemäksi vuodeksi. Hänen kanssa voitimme muun muassa Saksan mestaruussarjan ja olimme mukana RAC- ja Monte Carlon ralleissa, Hirvijärvi muistelee.

Tuplamestari kuluneella kaudella

Kulunut kausi meni Hirvijärveltä nappiin. Hän voitti BMW-rallisarjan yhdessä seinäjokelaisen kartanlukijansa Eemi Salon kanssa.

Tiukassa sarjassa hän ajoi ensimmäisen kerran mestaruuden niin yleiskilpailussa kuin senioreiden sarjassa.

– Kausi oli yksi parhaista kausistani kuljettajana, vaikka onhan niitä Suomen mestaruuksia ja cup-voittojakin tullut aiemmin.

Hirvijärvi lähtee alkavalla kaudella puolustamaan rallisarjan voittoa.

– Sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, joista kolme talvella ja kolme kesällä. Ensimmäinen osakilpailu on Hankasalmella helmikuun alussa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajourat ovat lumessa kapeita ja mutkien pituuksia on vaikea määritellä, Lasse Hirvijärvi listaa tulevan kilpailun vaatimuksia.
Ajourat ovat lumessa kapeita ja mutkien pituuksia on vaikea määritellä, Lasse Hirvijärvi listaa tulevan kilpailun vaatimuksia.
Hannu Lusa

Parhaillaan Hirvijärvi valmistautuu tulevana viikonloppuna ajettavaan Tunturiralliin Eemi Salon kanssa.

Tunturiralli on Hirvijärvelle järjestyksessään jo 23., mutta kolmikymppiselle Salolle vasta ensimmäinen. Kaksikolla on tavoitteena F-ryhmän voitto Bemarilla.

– Voitto ei tule helpolla. Osanottajia sarjassa oli viime vuonnakin noin 40, Hirvijärvi toteaa.

Kaksipäiväinen Tunturiralli on miehen mukaan varsin poikkeuksellinen kisa, sillä se ajetaan ankarissa oloissa Rovaniemen ja Kemijärven välimaastoissa osittain armeijan alueilla.

– Pahimmillaan pakkasta on rallissa ollut 52 astetta vuonna 1999 Kemijärvellä. Luntakin on yleensä paljon. Nastarenkaita erikoiskokeilla kuluu monia.

Ralli vaatii varsinkin kartanlukijalta paljon erikoisosaamista ja kuljettajaltakin etukäteistyötä.

– Ajourat ovat lumessa kapeita ja mutkien pituuksia on vaikea määritellä. On siinä tekemistä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lasse Hirvijärvi on voittanut urallaan monia palkintoja.
Lasse Hirvijärvi on voittanut urallaan monia palkintoja.
Hannu Lusa

Lasse Hirvijärven värikkäistä ralliseikkailuista ilmestyi loppuvuodesta 120-sivuinen kirja, Rajoitinta vasten, jonka hän on kirjoittanut yhdessä ylihärmäläisen Petri Riihimäen kanssa.

Kirja kertoo Hirvijärven ralleista kronologisessa järjestyksessä reilun 40 vuoden takaa aina nykypäivään.

– Kirjassa on 40 tarinaa eri maanosista niistä kilpailuista, jotka ovat olleet poikkeuksellisia tapahtumia. Pakinat on kirjoitettu ensimmäisessä persoonassa, voimakkaasti huumorilla höystettynä, Hirvijärvi kuvailee.

Kirja on saanut hyvän vastaanoton. Joulukuun puoliväliin mennessä sitä oli myyty ympäri Suomea yli 1 200 kappaletta.

– Määrä ylitti asiantuntijoidenkin arvion. Ehkä tämäntyyppiselle kirjalle on ollut jonkinnäköinen tilaus. Se on mennyt lahjaksi moneen perheeseen. Kirjan ostaneista noin 70 prosenttia on ollut naisia.

Voitto kotiin - ilman jarrupaloja

Hirvijärvi muistelee kirjassa muun muassa monia mieleenpainuvia tarinoita Tunturirallista, jonka hän voitti Katajamäen kanssa vuosina 2007 ja 2010.

– Tunturiralli on mystinen kilpailu. Tuntuu siltä, että sitä ei voi voittaa, jos ei Lapinnoidan rummun maaginen voima ole läsnä. Yleiskilpailun voittaminen on jotain erityistä. Olen päässyt kokemaan sen kahdesti, hän kertoo tyytyväisenä.

Samaisessa rallissa Hirvijärvi koki kovia Esa Saarenpään kanssa 1992. Tuolloin heidän autonsa päätyi katolleen ojan pohjalle ja Hirvijärvi sairaalaan.

Iloisiin muistoihin sen sijaan luetaan viime vuoden Ilomantsin ralli. Kisasta irtosi voitto, vaikka autosta katosivat jopa jarrut takajarrupalojen kuluttua loppuun.

Maaliin ajettiin lähinnä vaihteilla jarruttamalla.

– Siinä kisassa kiteytyy tarina siitä, ettei elämässä koskaan pidä antaa periksi, Hirvijärvi sanoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka