Uutiset

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan alueellamme käyttöön ensi viikolla

Talvinopeudet otetaan käyttöön ensi viikolla, etenkin aamuisin voi  olla jo hyvin liukasta. Kuvituskuva.
Talvinopeudet otetaan käyttöön ensi viikolla, etenkin aamuisin voi olla jo hyvin liukasta. Kuvituskuva.

Maanteillä siirrytään tästä päivästä alkaen talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin. Muutokset alkavat Lapista, ja muu Suomi seuraa ensi viikolla perässä, tiedottaa Väylävirasto.

Ely-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvikauden nopeusrajoituksista. Alempi ajonopeus lisää turvallisuutta ja tuo myös polttoainesäästöjä.

Talvikauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön useimpien ely-keskusten alueilla ensi viikon keskiviikkona ja koko maassa perjantaihin mennessä.

Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Maanteillä sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan esimerkiksi teillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella.

Lisäksi vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä voidaan pitää korkeimmat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat.

Esimerkiksi 120 km/h:n rajoitus voi olla voimassa hyvissä ajo-olosuhteissa valoisana vuorokauden aikana vielä marraskuussa.

Takaisin normaaleihin nopeusrajoituksiin siirrytään tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.

Pienentävät onnettomuusriskiä

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen.

On arvioitu, että talvikauden nopeusrajoitukset säästävät vuosittain kahdeksan ihmisen hengen ja kymmeniä loukkaantumisia.

– Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvella. Jos olosuhteet edellyttävät, on paras vähentää nopeutta entisestään, muistuttaa tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

Polttoaineenkulutus laskee

Talviaikana suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeään aikaan. Kun pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, niin näkyvyys voi olla ajoittain erittäin huono, ja muita tielläliikkujia, kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä, on vaikeampi erottaa.

– Autoilijan pitääkin varmistaa, että alla on keliin sopivat renkaat ja että takavalot varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä. Lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa muistaa heijastimet sekä hoitaa pyörän valot kuntoon, myös punainen takavalo, Österman muistuttaa.

Alennetuista nopeusrajoituksista on muutakin hyötyä: polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelu pienenee.

Lisäksi liikenne on usein sujuvampaa, kun nopeuserot eivät ole niin suuria, mikä myös lisää taloudellisuutta.

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka