Uutiset

Tammikuun tipaton ei koske vettä – vesipullosta kannattaa ottaa huikkaa talvella siinä missä kesälläkin

On tärkeää muista juoda riittävästi myös kylmällä säällä.
On tärkeää muista juoda riittävästi myös kylmällä säällä.
Kuva: Elena Mikkilä
  • Epari

Alkuvuodesta moni panostaa terveelliseen elämäntapaan: liikkuu enemmän, syö kevyemmin ja laittaa korkin kiinni tipattoman tammikuun hengessä. Liikuntahuumassa on hyvä muistaa, että vesipullosta kannattaa ottaa huikkaa talvella siinä missä kesälläkin.

Talvella elimistöstä haihtuu nestettä eri syistä kuin kesällä. Kylmällä säällä nestettä haihtuu eniten kasvojen ja hengityksen kautta. Paksut vaatteet lisäävät helposti hikoilua. Sisätiloissa koneellinen ilmanvaihto lisää nesteen haihtumista ja elimistön kuivumista.

– Talviaikaan elimistön nesteentarve ei vähene, mutta janontunne voi tulla viiveellä, kertoo ravitsemusterapeutti Kirsi Englund Terveystalosta.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vettä kannattaa juoda pitkin päivää eikä kannullista kerralla.
Kuva: Timo Annanpalo

Kylmyys voi johtaa elimistöä harhaan supistamalla ääreisverisuonia käsissä ja jaloissa: kun veri pakkautuu kehossa tiiviimmin, kroppa arvioi nestemäärän yläkanttiin ja vaientaa janontunnetta entisestään.

Urheillessa vettä kannattaa juoda puolisen litraa tunnissa treenin intensiteetistä riippuen. Poskia nipistelevällä hiihtolenkillä jano ei välttämättä yllätä yhtä herkästi kuin hikisellä kesälenkillä, joten juominen pitää ottaa tietoiseksi tavaksi.

– Yli tunnin kestävissä suorituksissa vesipullo on hyvä pitää mukana. Olisi myös hyvä tankata vettä jo muutamaa tuntia ennen urheilua, sillä se vähentää nestehukan riskiä, Englund neuvoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liika juominen laimentaa kehon elektrolyyttejä liikaa, jolloin seurauksena voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen hyponatremia
Kirsi Englund, ravitsemusterapeutti

Vettä tarvitaan elimistössä ennen kaikkea lämmönsäätelyssä, ravintoaineiden kuljettamisessa ja aineenvaihduntatuotteiden kuljettamisessa elimistöstä pois. Toisin kuin usein luullaan, vesi itsessään ei kuitenkaan vilkastuta aineenvaihduntaa, eikä sitä siis kannata litkiä ylenpalttisesti laihtumisen toivossa.

– Energiankulutukseen vaikuttavat pääasiassa lihasmassan määrä ja valvetila. Runsas vedenjuonti täyttää vatsaa ja voi hillitä näläntunnetta. Liiallisuuksiin ei kuitenkaan pidä mennä. Liika juominen laimentaa kehon elektrolyyttejä liikaa, jolloin seurauksena voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen hyponatremia, Englund muistuttaa.

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää, sillä kerralla kulautetusta suuresta määrästä imeytyy vain osa – koko päivän juomattomuutta ei siis voi paikata valtavalla kerta-annoksella illalla.

Nestehukka voi tuntua kireytenä, uupumuksena ja suorituskyvyn laskuna, joten vesipullon mukana pitäminen tai hanalla pistäytyminen muutaman kerran työpäivän aikana on hyvä ja helppo tapa pitää olo virkeänä.

Ummetus on tyypillinen kiusa tammikuussa, sillä lomaherkutteluissa ruisleivät ja -puurot unohtuvat usein lautasilta. Jos vatsa ei toimi, kannattaa turvata kuidunsaanti kasviksilla, marjoilla ja siemenillä sekä voidella suolisto vedellä.

Vettä olisi hyvä juoda pieniä määriä pitkin päivää, sillä kerralla kulautetusta suuresta määrästä imeytyy vain osa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka