Yleisöltä

Puhelimet häiritsevät oppimista, harrastamista ja yöunia

Puhelimien käytöstä kouluissa on puhuttu paljon. Nyt asiaan kantaa ottaa kohderyhmään kuuluva kirjoittaja.
Puhelimien käytöstä kouluissa on puhuttu paljon. Nyt asiaan kantaa ottaa kohderyhmään kuuluva kirjoittaja.
Kuva: Tomi Kosonen

Pääsen koulusta kotiin ja ponnahdan sohvalle puhelin kädessä. Vilkaisen kelloa ja ajattelen, että katson ainoastaan muutaman TikTok-videon ja menen lukemaan huomiseen kemian kokeeseen. Yhtäkkiä aikaa onkin mennyt jo melkein neljä tuntia.

Vanhemmatkin kysyvät, olenko lukenut jo kokeeseen ja tehnyt läksyt. Melkein kaikki nuoret vastaavat siihen aina myöntävästi, vaikka eivät olisikaan tehneet mitään.

Kun saan viimein aloitettua koulutyöni, soittaa ystäväni. Sanon hänelle, että en voi puhua kauaa. Siinä kuitenkin menee tunti.

Tajuan olevani addiktoitunut ottamaan puhelimeni käteeni aina, kun siihen tulee ilmoitus, joten päätän viedä sen toiseen huoneeseen.

En pysty keskittymään, koska ajattelen kavereillani olevan tärkeää asiaa. Tajuan myös, että en edes tiedä, mitä on tullut läksyksi, koska läksyt näkyvät Wilmasta, joten haen puhelimeni takaisin. Sitten kello onkin jo paljon, eikä ole enää aikaa lukea kokeeseen.

Ongelmana on se, että nuoret eivät pian opi enää tärkeitä asioita, koska kaikki vapaa-aika menee puhelimella olemiseen. Joissain kouluissa oppilaat ovat tunneilla vain puhelimilla, mikä tuntuu opettajista varmasti turhauttavalta.

Ongelmana on se, että nuoret eivät pian opi enää tärkeitä asioita, koska kaikki vapaa-aika menee puhelimella olemiseen.

Yhä useampien nuorien yöunet kärsivät puhelimien vaikutuksesta. Jos ei nuku riittävästi, on koko ajan väsynyt, ei jaksa opiskella ja kaikki arjen asiat menevät tavallista huonommin.

Nuoret eivät nykyään ulkoile niin paljon, koska he löhöävät kotona ja silloin, kun ulkoilevat, he ottavat puhelimensa tietysti mukaan.

Tarvitseeko puhelinta aina, jos haluaa rentoutua? Mielestäni voi rentoutua esimerkiksi kävelemällä metsässä, ottamalla päiväunet ja lukemalla kirjoja takan ääressä. Koulussakaan puhelimella ei tarvitsisi olla ainakaan tunneilla, koska silloin oppiminen häiriintyy ja puhelin voi häiritä myös muita. Itse pyrin käymään välitunneilla puhelimen katsomisen sijaan ulkona ja yritän olla siellä edes viisi minuuttia, koska se virkistää koulupäivää huomattavasti.

Jokaisen tulisi tarkkailla puhelimenkäyttöään ja huolehtia siitä, että päivän aikana ruutuaika ei ylittäisi paria tuntia. Näin aikaa jää enemmän liikkumiselle, opiskelulle ja muulle hauskalle tekemiselle.

Marketta Koivisto

kahdeksasluokkalainen

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka