William Alatalo on Ilmajoen lahja maailman formularadoille

19-vuotias nuorukainen ajaa tänä vuonna F3-sarjaa ja suunta on voimakkaasti ylöspäin. William Alatalo osallistuu Eparin Ytimessä-sarjan kuvauksiin kesken treenien ja opettaa perheenäidille, kuinka formulaa ajetaan

Eparin Ytimessä-tiimi kävi katsomassa kuinka Alatalo valmistautuu tulevaan Barcelonan kisaan. Harjoituspaikkana toimii Seinäjoen Roveksessa sijaitseva simulaattoristudio, missä kuljettaja voi ajaa formula-kilpailuja aidontuntuisesti rataa, rattia ja ohjaamotuntumaa myöden. Uusille kokemuksille aina nälkäinen juontaja Liisa Seppäläkin pääsi kokeilemaan, millaista on kuljettaa formulaa arkiautoilijan kaasujalalla.

Ytimessä jakso 2 from I-Mediat Oy on Vimeo.

William

Taulu huutokaupataan ja tuotto ohjataan hyväntekeväisyyteen.

William Alatalo teos 'Shoot for the stars´ 2021

 

Huuda taulu itsellesi ja tue hyväntekeväisyyttä!

Williamin haastattelun aikana maalaama teos huutokaupataan eniten tarjoavalle. Taulun tuotto menee Williamille tärkeään hyväntekeväisyyskohteeseen Etiopiaan.


Pääset taulun huutokauppaan tästä.

 

 

Juontaja Liisa Seppälä, kuljettaja William Alatalo ja taustavaikuttaja Ossi Viljanen yhteiskuvassa.

Miltä näyttää Seinäjoen Keksijäntiellä Formula1-ajosimulaattorissa?

 

Tässä kaikessa aivan oma lukunsa on se, miten F1-simulaattori tuli Seinäjoelle. Idean takana ovat seinäjokelaiset moottoriurheilun puuhamiehet Timo Nisula ja Ossi Viljanen.

Kaksin he eivät kuitenkaan olisi saaneet noin 300 000 euroa maksanutta laitetta Seinäjoelle.

F1-simulaattorin on kokonaisuudessaan suunnitellut ja kehittänyt konetekniikan ja optisen tekniikan insinööri Andy Symonds.

Hänen mukaansa simulaattorin ajokokemus on viety hyvin lähelle oikeaa F1-autoa. Esimerkiksi algoritmit, ohjelmistot, grafiikat ja jousitusgeometria ovat samoja.

Maanpinnan yläpuolella olevan liikejärjestelmän ansiosta kuljettajan näkö- ja kuulohavainnot vastaavat oikeassa F1-autossa saatavia tuntemuksia.

 

William

Liisa Seppälä seuraa kuinka William Alatalo selvittää yksi kerrallaan Barcelonan radan kaarteita.

 

Ajosimulaattori on pääsääntöisesti kuljettajien harjoituskäytössä. Toiminnan mahdollistaa suomalaisia moottoriurheilulupauksia tukeva Crazy Finland Academy (CFA).

F1-simulaattori myös leikkaa kuljettajalupausten ajokustannuksia tuntuvalla kädellä. Kun jo Formula4-luokassa yksi testipäivä voi maksaa 10 000 euroa, ajosimulaattorilla siitä selviää noin tuhannella eurolla.

Mutta mten ihmeessä Pohjois-Euroopan ensimmäinen F1-simulaattori rakennettiin Seinäjoelle?

– No, ehkä tämä on sitä Seinäjoki-tekemistä. Taas täällä on tehty ensimmäistä kertaa jotain, mitä ei ole muualla Suomessa. Se on asia, mistä olen ylpeä, Ossi Viljanen kehaisee.

Liisa Seppälä kokeilee, millaista on hypätä formulan rattiin. Kovassa vauhdissa törmäyksiltä ei voi välttyä...

Haastattelua jatketaan Kalevan Navetan Hugo-salissa. William Alatalo tarttuu ennakkoluulottomasti pensseliin ja maalaa haastattelun lomassa taulun.

William

William Alatalon maalaus, Shoot for the stars sisältää hienon tarinan miehen elämään ja uraan liittyen.